نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیارمدیریت ورزشی ، دانشگاه پیام نورتهران ، تهران، ایران.
2 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، تهران ، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The aim of this study was to investigate attitudes of media management students of Alborz PNU towards reflection of women’s sport in the national media and also to answer this question that whether there were any differences in attitudes towards the reflection of women's sport in the national media between the two groups of boys and girls. This study was practical in terms of the achievements and results, descriptive according to the research objectives and field in terms of data collection. As the population including media management post graduate students was small, all the population was selected as the sample (n=120) and finally 95 questionnaires were used. Farhadian (2011) questionnaire (reliability=0.851) was used. For data analysis, descriptive and inferential statistics including one-sample t test, independent t test and Friedman test in SPSS software were used with 0.05 significance level. Findings showed that the national media failed to reflect women's sport and to conform to strategies of women’s sport. Comments were somewhat better and more positive only in student sports and championship sport than other cases. Also, in terms of gender, there was a difference in men's sports and championship sport, that is to say the boys considered the reflection of women's sport more desirable than girls. On the contrary, the girls had more radical ideas about the superiority of reflecting men's sport in the media. Finally, according to these findings, it is suggested that media authorities and sports and physical education officials should identify the existing weaknesses and shortcomings and try more to eliminate them.
کلیدواژهها [English]
10. دارابی شکرآباد، فیروز(1385). تحلیل محتوای نشریات ورزشی کشور. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور تهران.115 ص.
11. دارسی، پلایمر ( 2005 ). روشهای کیفی در مطالعات ورزشی. حسینی،نگین. دانشگاه توسون، انتشارات برگ.220 ص.
12. رسولی، رضا (1383). تحلیل روزنامه های منتخب سراسری. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
13. شکرانی، ابراهیم (1386). ارزیابی وضعیت ورزش در سیما. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور.95 ص.
14. غفوری، فرزاد؛ رحمان سرشت، حسین؛ کوزه چیان، هاشم و احسانی، محمد(1382). مطالعه و بررسی نگرش متخصصان تربیت بدنی به نقش رسانه های جمعی(رادیو، تلویزیون و نشریات) در گرایش مردم به ورزش قهرمانی و همگانی. نشریه حرکت،16.صص 78-57.
15. فرهادیان، فریبا (1390). پوشش رسانهای ورزش بانوان در مطبوعات ورزشی و علت یابی آن (با تأکید بر نگرش مدیران ورزشی زن آموزش و پرورش. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور واحد تهران.118 ص.
17. قاسمی، حمید. کرمى، عبدالله. صادقى،فرشاد (1392).وضعیت پوشش تلویزیونی مسابقات رشتههای ورزشی درشبکههای سیما از دیدگاه متخصصان رسانهای کشور. پژوهشهاى کاربردى در مدیریت ورزشى. شماره4،. بهار1392، صص54-43.
18. کردی، محمدرضا (1385). بررسی نقش رسانه های گروهی در ورزش کشور. طرح پژوهشی، تهران: دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
19. کرمی، عبدالله (1390). تحلیل محتوای برنامههای ورزشی شبکههای تلویزیونی کشور با رویکرد ورزش بانوان. فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشهای ارتباطی، سال نوزدهم، شماره 1، بهار 1391، صص180-155.
20. مرادی، مهدی. هنری، احمدی، عبدالحمید(۱۳۹۰).بررسی نقش چهارگانه رسانه های ورزشی در توسعة فرهنگ ورزش همگانی. نشریه مدیریت ورزشی. شماره ۹. صص۱۸۰-۱۶۷.
21. ناظری فرد، نادیه (1388). بررسی ورزش در رسانههای گروهی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی تهران، واحد علوم تحقیقات.98 ص.
22. Berry, T. & Lauzon, L. (2003). "A content analysis of fitness magazines", Avante (Gloucester,ont).9(2), pp8-16.
23. Cianfrone, Beth A. & Zhang, James J.( 2006). Differential effects of television commercials, athletes endorsements, and venue signage during a televised action sports event. Journal of Sport Management, 20(3), 322-344.
24. Dhonde . B. M. PATIL V.N.(2013). Role Of Mass Media In Progress Of Physical. Indian Streams Research Journal.2(8).pp 1-4.
25. Duncan, M.C.: Messner, M.A. & Will M.S., N. (2005). Gender in televised sport, News and High llghts shows, 1989-2004.122-134.
26. George.Christeen, Hartley.Andrew & Paris. Jenny.(2001).The representation of female athletes in textual and visual media. Corporate Communications: An International Journal,Volume 6. Number 2. 2001. pp. 94±101.
27. Hilliard, D.C. (1984). Media Images of Male and Female Professional Athletes: An Interpretive Analysis of Magazine Articles. Sociology of Sport Journal, 1, 251-62.
28. Jones, D.(2004). Half the story? Olympic Women on ABC NEws Online. Media international Australia- Incorporating Culture & Policy,15. Retrieved March 18, 2006. 48-60.
29. Koenig, Thomasg, (2003), Television inflvence: Development of Morals, values, and Self Esteem in adilesents. Duouesne University.
30. Lombrand. M , Snyder-Duch,J & Bracken, C.C. (2002). Content analysis in mass communication: Assessment and reporting of intercoder reliability,Human Communication Research, 28(4),Pp.587-604.
31. Pitts, B.G. & Stotlar, D.K. (2002). "Fundamentals of sport marketing" (2dn ed).Morgantown,WV:Fitness Infotmation Technology.
32. Tavakolli,M. Najafi.A. Nobakht Ramezani,.Z. (2013).Studying role of mass media in sport development. Pelagia Research Library. 4(4):49-54
33. Vincent,J.(2004). Game,Sex and match:The construction of gender in British newspaper coverage of the 2000 Winbledon Championship.Sociology of sport Journal,21(4),435-456.
34. West Myer. R.I. &Diciocco, R.B. (1998). Appropriateness and effectiveness of communication channels in competent inter personal communication, copy right 1998. By Journal of communication.312-320.
35. Women’s Sports Foundation UK. (2006). Research Report Women in The 2006 Olympic and Perelympic Winter Games an Analysis of Participation, Leadership and Media Coverage.102-114.