@article { author = {Zokaei, Hossein and Sadjdadi Hezaveh, Seyed Hamid and Tojari, Farshad and Amirtash, Abdolreza}, title = {Communication Model of Social Networks, Media Literacy, Social Capital and the Social Identity of the Sport Program Makers of the Islamic Republic of Iran Broadcasting}, journal = {Sport Physiology & Management Investigations}, volume = {13}, number = {1}, pages = {147-160}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {1735.5354}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {  The aim of this study was to investigate the communication model of the social networks, media literacy, social capital and social identity of the sport program makers in the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB). This methodology was applied, strategic, quantitative and correlation. The statistical population consisted of all IRIB sport program makers. SPSS Sample Power software was used to estimate the size of the sample. Considering the maximum independent variable affecting the dependent variables involved in research regression models and error percentage of 0.05, power above 0.80 and the effect size of 0.05, the sample size was estimated to be 324 subjects who were selected from a population of 350 subjects. The subjects were selected by convenience sampling method. Data were collected by the researcher-made social network questionnaire, social capital questionnaire of Forsell et al. (2018), media literacy questionnaire of Simons et al. (2017) and social identity questionnaire of Safari Nia and Roshan (2011). Data were analyzed by structural equation modeling and SPSS23 and Smart PLS3/2/6 with error level of 5%. The findings indicated that the model had the necessary fit which means that social networks and social capital had significant effects on social identity of the sport programs makers of the Islamic Republic of Iran Broadcasting through media literacy. It is suggested that similar researches are conducted on the authorities of other sport media including sport news agencies and the managers of sport weblogs.}, keywords = {Media Literacy,Social Capital,Social Identity,Social Networks,sport programs}, title_fa = {مدل ارتباطی شبکه‌های اجتماعی، سواد رسانه‌ای، سرمایۀ اجتماعی و هویت اجتماعی دست‌اندرکاران برنامه‌های ورزشی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {  هدف از این تحقیق بررسی مدل ارتباطی شبکه‌های اجتماعی، سواد رسانه‌ای و سرمایۀ اجتماعی با هویت اجتماعی دست‌اندرکاران برنامه‌های ورزشی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بود. روش تحقیق کاربردی، راهبردی، کمی و همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش تمامی دست‌اندرکاران برنامه‌های ورزشی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بودند و به‌منظور برآورد حجم نمونه از نرم‌افزارSPSS Sample Power  استفاده شد که با مدنظر قرار دادن حداکثر متغیر مستقل اثرگذار بر متغیرهای وابستۀ درگیر در مدل‌های رگرسیونی پژوهش و درصد خطای 05/0، توان بالاتر از 80/0 و حجم اثر 05/0، حجم نمونه براساس جامعۀ350 نفری حدود تعداد 324 نفر برآورد شد که به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها به‌صورت میدانی با کمک پرسشنامه‌های محقق‌ساختۀ شبکۀ اجتماعی، پرسشنامۀ سرمایۀ اجتماعی فورسل و همکاران (2018)، پرسشنامۀ سواد رسانه‌ای سیمونز و همکاران (2017) و پرسشنامۀ هویت اجتماعی صفاری‌نیا و روشن (1390) صورت گرفت. تحلیل داده‌ها نیز با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و در سطح خطای 5 درصد با استفاده از نرم‌افزارSPSS  نسخۀ 23 و Smart PLS  نسخۀ 6/2/3 انجام گرفت. یافته‌ها نشان داد که مدل دارای برازش لازم است، یعنی شبکه‌های اجتماعی و سرمایۀ اجتماعی از طریق سواد رسانه‌ای بر هویت اجتماعی دست‌اندرکاران برنامه‌های ورزشی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران اثر معنااری داشته‌اند. همچنین پیشنهاد می‌شود مطالعه‌ای مشابه روی دست‌اندرکاران سایر رسانه‌های ورزشی از جمله خبرگزاری‌های ورزشی و مسئولان وبلاگ‌های ورزشی صورت گیرد.}, keywords_fa = {برنامه‌های ورزشی,سرمایۀ اجتماعی,سواد رسانه‌ای,شبکه‌های اجتماعی,هویت اجتماعی}, url = {https://www.sportrc.ir/article_132399.html}, eprint = {https://www.sportrc.ir/article_132399_6940ed492def7d86bb097114223294cd.pdf} }