per
جهاد دانشگاهی
پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش
1735.5354
2019-05-22
11
1
9
22
89258
Original Article
شناسایی مهمترین عوامل شکلدهندۀ جو ورزشگاههای فوتبال (با رویکرد بازاریابی)
Identify the Most Important Formative Indicators of Atmosphere in Football Stadiums
(A Marketing Approach)
امین خطیبی
khatibi83@yahoo.com
1
محمد خبیری
mkhabiri@ut.ac.ir
2
مجید جلالی فراهانی
jalali@ut.ac.ir
3
دانشآموختۀ دکتری دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
جو جذاب از مهمترین انگیزههای تماشاگران برای حضور در یک رویداد ورزشی است. هدف این پژوهش شناسایی مهمترین عوامل شکلدهندۀ جو ورزشگاههای فوتبال با رویکرد بازاریابی بود که به روش کیفی انجام گرفت. بدینمنظور پس از مطالعۀ پیشینه، مصاحبههای کیفی نیمهساختارمند و عمیق با نخبگان انجام گرفت. مصاحبهها تا رسیدن به مرحلۀ اشباع نظری و شناسایی همۀ عوامل ادامه یافت (15= N). در مجموع 194 عامل شکلدهندۀ جو ورزشگاههای فوتبال شناسایی شد که در قالب شش عامل اصلی زیر دستهبندی شدند: عوامل مربوط به فعالیتهای تبلیغاتی (با دو آیتم رسانهها و بیانیهها و مراسم)، عوامل مربوط به ورزشگاه (با دو آیتم امکانات فیزیکی ورزشگاه،معماری ورزشگاه)، عوامل مربوط به رویداد (با دو آیتم ویژگیهای رویداد، بازیکنان و مربیان)، عوامل مربوط به برگزارکنندۀ رویداد (با دو آیتم برنامههای تفریحی ورزشگاه و مدیریت اجرای رویداد)، عوامل مربوط به جامعه (با دو آیتم جایگاه باشگاه در جامعه و جایگاه فوتبال در جامعه) و عوامل مربوط به تماشاگران. چارچوب مفهومی ارائهشده در این پژوهش میتواند بهعنوان راهنمایی برای فعالیتهای بازاریابان و مدیران برگزاری رویدادهای ورزشی و پژوهشهای بعدی استفاده شود.
An attractive atmosphere is one of the most important motivations of spectators to attend a sport event. The aim of this study was to identify the most important formative indicators of atmosphere in football stadiums with marketing approach which was conducted with the qualitative method. So, after the literature review, semi-structured and deep qualitative interviews with elites were carried out. Interviews continued until theoretical saturation and identification of all indicators (N=15). Totally, 194 formative indicators of atmosphere in football stadiums were identified and categorized in 6 main factors: factors related to advertising activities (with two items: media and statements and celebrations), factors related to stadium (with two items: physical facilities of stadium and stadium architecture), factors related to event (with two items: event attributes and players and coaches), factors related to event organizer (with two items: stadium entertainment programs and event management), factors related to society (with two items: club position in society and football position in society) and factors related to spectators. The proposed conceptual framework in this study can be used as guidance to the activity of marketers and sport event managers and future research.
https://www.sportrc.ir/article_89258_0281a5cdab50d28e504d8087a616066e.pdf
پژوهش کیفی
تماشاگران
جو ورزشگاه
جوسازی
فوتبال
qualitative research
spectators
Stadium Atmosphere
propaganda
Football
per
جهاد دانشگاهی
پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش
1735.5354
2019-05-22
11
1
23
31
89259
Original Article
تأثیر مکملدهی حاد ال-کارنیتین بر آستانۀ بیهوازی طی فعالیت بیشینه در دوندگان نیمهاستقامت
The Effect of Acute L-Carnitine Supplementation on Anaerobic Threshold during Maximum Activity in Middle-Distance Runners
وحید اسکندری پور
vahid_eskandari@gmail.com
1
علی اکبرنژاد
a.akbarnejad@yahoo.com
2
فاطمه شبخیز
shabkhiz@ut.ac.ir
3
کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
دانشیار فیزیولوژی ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار فیزیولوژی ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
بالا بردن آستانۀ بیهوازی به کاهش انباشت لاکتات، به تعویق انداختن خستگی و بهبود عملکرد ورزشی منجر میشود؛ بنابراین هدف از مطالعۀ حاضر بررسی تأثیر مکملدهی حاد ال-کارنیتین بر آستانۀ بیهوازی طی فعالیت بیشینه در دوندگان دانشگاهی بود. بدینمنظور 12 دوندۀ تمرینکردۀ دانشگاهی با سابقۀ تمرینی حداقل 3 سال با میانگین سن: 93/2±33/23 سال، وزن: 21/7±00/66 کیلوگرم، قد: 49/6±00/176 سانتیمتر و شاخص تودۀ بدن: 35/1±27/21 کیلوگرم بر مترمربع داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند و بهطور تصادفی به دو گروه مکمل و دارونما تقسیم شدند. طرح مطالعه بهصورت متقاطع و دوسوکور بود. 90 دقیقه پیش از اجرای پروتکل ورزشی دو گرم ال-کارنیتین به گروه مکمل و به گروه کنترل پلاسیبو داده شد. نمونهگیری خونی پیش و پس از اتمام پروتکل ورزشی کانکانی بهمنظور سنجش تغییرات لاکتات خون انجام گرفت. بهمنظور برآورد نسبت تبادل تنفسی و نقطۀ شکست ضربان قلب از دستگاه گاز آنالایزر استفاده شد. پس از یک دورۀ هفتروزه جای گروهها تغییر کرد و مراحل پیشین مجدداً تکرار شد. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی LSD در سطح معناداری کمتر از 05/0 استفاده شد. نتایج مطالعۀ حاضر نشان داد مکملدهی ال-کارنیتین، سبب بهبود چشمگیر در مدت زمان (001/0P=) و مسافت طیشده تا آستانۀ بیهوازی (001/0P=)، نسبت تبادل تنفسی (001/0P=)، تجمع لاکتات (001/0P=) در مقایسه با گروه دارونما شد؛ اما تأثیر زیادی در به تعویق انداختن نقطۀ شکست ضربان قلب (173/0P=) در سرعتهای بالاتر نداشت. با توجه به نتایج میتوان نتیجه گرفت که مکملدهی حاد ال-کارنیتین موجب بهتعویق انداختن خستگی و نیز بهبود عملکرد ورزشی دوندگان میشود.
Increasing the anaerobic threshold reduces lactate accumulation, postpones fatigue and improves exercise performance. Therefore, the aim of this study was to investigate the effect of acute L-carnitine supplementation on the anaerobic threshold during maximum activity in collegiate runners. For this purpose, 12 trained collegiate runners participated voluntarily in this study (exercise experience: at least 3 years, mean age: 23.33 ± 2.93 years, weight: 66.00 ± 7.21 kg, height: 176.00 ± 6.49 cm, body mass index 21.27 ± 1.35 kg/m2). The subjects were divided randomly into two groups: placebo and supplement. The study design was crossover and double-blind. Subjects in supplement group received 2g of L-carnitine while the control group received placebo 90 minutes before the exercise protocol. Blood samples were collected before and after the CONCONI protocol to measure blood lactate changes. The gas analyzer was used to estimate the respiratory exchange ratio (RER) and heart rate deflection point. After a 7-day period, the position of the two groups changed, and the previous steps were repeated again. One-way ANOVA and LSD post hoc test were used to analyze the data at a significance level less than 0.05. The results of this study showed that L-carnitine supplementation significantly improved the running time (P=0.001), the distance traveled until the anaerobic threshold (P=0.001), respiratory exchange ratio (P=0.001), and lactate accumulation (P=0.001) compared with the placebo group. But, it had no significant effect on delaying the heart rate deflection point at higher speeds (P=0.173). According to these results, it can be concluded that acute L-carnitine supplementation delays fatigue and improves the performance of runners.
https://www.sportrc.ir/article_89259_7d179517ec70942f91c2dbb1e328ece4.pdf
آستانۀ بیهوازی
ال-کارنیتین
دوندگان نیمهاستقامت
مکملدهی حاد
نقطۀ شکست ضربان قلب
Anaerobic Threshold
Heart Rate Deflection Point
L-carnitine
Acute Supplementation
Middle-Distance Runners
per
جهاد دانشگاهی
پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش
1735.5354
2019-05-22
11
1
33
47
89260
Original Article
راهکارهای رسانهای رشد و توسعۀ ورزش همگانی کلانشهر تهران
Media strategies for the development of the public sport in Tehran metropolis
مهدی مرادی
mehdi.moradi2001@gmail.com
1
سید عبدالحمید احمدی
sa_ahmadi@yahoo.com
2
حبیب هنری
honari_h@yahoo.com
3
سینا کلهر
sina.kalhor@gmail.com
4
دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران،
دانشیار، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران،
دانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران،
استادیار، مرکز پژوهشهای مجلس، تهران، ایران
هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثرگذاری رسانههای جمعی در توسعۀ نگرش، فرهنگ و نهادینهسازی ورزش همگانی در کلانشهر تهران و ارائۀ راهکارهای رسانهای بود.
روش تحقیق از نوع پیمایشی، به لحاظ هدف، کاربردی توسعهای و روش گردآوری دادهها میدانی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کارشناسان ورزشی و رسانهای و مشتمل بر 100 نفر بودند که بهوسیلۀ پرسشنامۀ محققساخته از نظر آنها استفاده شد. برای توصیف دادهها از آمار توصیفی و برای بررسی معناداری فرضیهها از آمار استنباطی و آزمونهای کولموگروف اسمیرنوف، تحلیل عاملی تأییدی، فریدمن و دوجملهای استفاده شد.
از دیدگاه کارشناسان، شاخصهای رسانههای دیداری (سریال تلویزیونی با مضمون ورزش همگانی، برنامههای ورزشی تلویزیون در خصوص ورزش همگانی، بخش خبری ویژۀ ورزش همگانی در تلویزیون، پخش تیزر آموزشی ورزش همگانی در تلویزیون، پخش زیرنویس آموزشی ورزش همگانی در تلویزیون، پخش انیمیشن آموزشی ورزش همگانی در تلویزیون، برنامههای ورزشی ماهواره در خصوص ورزش همگانی)، رسانههای شنیداری (رادیو ورزش و سایر شبکههای رادیویی صداوسیما)، رسانههای نوشتاری (مطبوعات ورزشی، سایر مطبوعات، کتابهای علمی - ورزشی، پوسترهای علمی - ورزشی، انتشار بروشور ورزش همگانی، نصب بیلبورد در خصوص ورزش همگانی، نصب جملات کوتاه آموزشی ورزش همگانی بر روی اتوبوسها، نصب جملات کوتاه آموزشی ورزش همگانی در مترو)، رسانههای مجازی (سایتها و وبسایتهای ورزشی، سایر سایتها و وبسایتها، خبرگزاریها، شبکههای اجتماعی، وبلاگهای ورزشی)، رسانههای هنری (فیلمهای سینمایی با مضمون ورزش همگانی، اجرای تئاتر با مضمون ورزش) در رشد و توسعۀ نگرش، فرهنگ و نهادینهسازی ورزش همگانی کلانشهر تهران مؤثر است.
The aim of this study was to investigate the influence of mass media in the development of attitudes, culture and institutionalization of public sport in Tehran and provide solutions to the media. The method of present research was survey, in terms of goal, application development, and a field study conducted to collect data. The study population consisted of 100 people, including sport experts and media whom their points used in researcher-made questionnaire. Descriptive statistics was used to describe data, and to search for hypotheses to be meaningful inferential statistics, Kolmogorov-Smirnov tests, Confirmatory factor analysis, Friedman and binomial were conducted.
From experts’ point of view, indicators of visual media (public sports-themed TV series, TV sports programs on public sport, special public sport News on TV, broadcast educational public sport teaser on TV, play educational subtitle of public sport on TV, broadcast educational animated movies on public sport on TV, Satellite sports programs on public sport), audio media (Sports Radio and other State radio networks), print media (sports press, other press, scientific- sports books, scientific-sports posters, published brochure on public sport, install billboards on public sport, writing short educational sentences on public sports on buses, writing short educational sentences on public sports in the subway), virtual media (sports web sites and sites, other web sites, News, social networks, sports blog), art media (public sports-themed movies, sports-themed theater) are effective in the development of attitudes, culture and institutionalization of public sport in Tehran Metropolis.
https://www.sportrc.ir/article_89260_fa73e317688633aa94cd004838476fc2.pdf
رسانههای دیداری
رسانههای شنیداری
رسانههای نوشتاری
رسانههای مجازی
رسانههای هنری
کلانشهر تهران
ورزش همگانی
visual Media
Audio Media
Print Media
Virtual Media
art media
Tehran Metropolis
Public Sport
per
جهاد دانشگاهی
پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش
1735.5354
2019-05-22
11
1
49
59
89882
تأثیر شش هفته بازی فوتبال در زمینهای کوچک در برخی شاخصهای وابسته به سلامت و طول تلومر مردان 35 تا 41 ساله
The Effect of 6 Weeks of Small-Sided Soccer Games on Some Health Indicators and Telomere Length in Men Aged between 35 and 41
اکبر چمنی
akbarchamani@yahoo.com
1
عباسعلی گائینی
aagaeini@ut.ac.ir
2
رضا نوری
nuri_r7@ut.ac.ir
3
محمدرضا کردی
mr.kordi@ut.ac.ir
4
سیروس چوبینه
choobineh@ut.ac.ir
5
گروه تربیت بدنی. پردیس کیش، دانشگاه تهران
استاد فیزیولوژی ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار فیزیولوژی ورزشی پردیس کیش دانشگاه تهران، هرمزگان، ایران
دانشیار فیزیولوژی ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران،
اصلیترین مشکل کشورهای توسعهیافته و توسعهنیافته در بخش سلامت عمومی، نداشتن فعالیت بدنی است. از طرفی نتایج پژوهشهای فیفا دلایل قانعکنندهای برای ارتقای مستمر فوتبال بهعنوان یک فعالیت ورزشی ارائه میکند که سبب افزایش سلامت و بهبود رفتار اجتماعی شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر شش هفته بازی فوتبال در زمینهای کوچک در برخی شاخصهای وابسته به سلامت و طول تلومر مردان 35 تا 41 ساله بود.پژوهشحاضر نیمه تجربیاستو جامعۀآماریآنرامردان35تا41ساله تشکیلدادهاند که در دو گروه کنترل 8 نفر و گروه تمرین 10 نفر، مطابق با پروتکل تمرینی به مدت شش هفته و در هر هفته دو جلسة 45 دقیقهای به بازی فوتبال پرداختند. برای بررسی وضعیت بینگروهی دادهها از آزمون آماری t گروههای مستقل و درونگروهی از t همبسته با نرمافزار 25 SPSS در سطح معناداری 05/0P< استفاده شد. برای سنجش طول تلومر از روش Real Time PCR ، درصد چربی از کالیپر و حداکثر اکسیژن مصرفی از آزمون میدانی راکپورت استفاده شد. پس از شش هفته بازی فوتبال در زمینهای کوچک درصد چربی و max2VO تغییر معناداری کرد و در BMI ، طول تلومر و وزن آزمودنیها تغییر معناداری مشاهده نشد. با احتیاط میتوان گفت شش هفته SSGs با تأثیر بر درصد چربی و حداکثر اکسیژن مصرفی سبب ارتقای سلامت افراد 35 تا 41 ساله میشود و بر طول تلومر آنها تأثیری ندارد.
The main problem in both developed and undeveloped countries in the public health sector is physical inactivity. On the other hand, FIFA research results provide compelling reasons for promoting soccer as an exercise that has improved health as well as social behavior. The present study intended to investigate the effect of 6 weeks of SSGs on some health indicators and telomere length in men aged between 35 and 41. In this semi-experimental study, the statistical population consisted of men aged between 35 and 41 in 2 groups: control (n=8) and experimental (n=10). The subjects played soccer according to the exercise protocol for six weeks, two 45-minute sessions per week. To check the intergroup data, independent sample t test was used and paired sample t test with SPSS 25 was applied for within-group data at significance level of P<0.05. Real Time PCR was used to measure the telomere length; the fat percentage was measured by the caliper and the VO2max by the Rockport Field Test. The results indicated that there was a significant change in the fat percentage and VO2max following 6 weeks of SSGs while no significant changes were observed in the BMI, telomere length and weight. It can be cautiously concluded that 6 weeks of SSGs improves health in men aged between 35 and 41 by affecting their fat percentage and VO2max and does not have an effect on their telomere length.
https://www.sportrc.ir/article_89882_48342029555bd5bcf1eaed20b70279b4.pdf
درصد چربی
طول تلومر
مردان 35 تا41 ساله
max2VO
SSGs
Fat Percentage
VO2max
SSGs
Telomere Length
Men Aged between 35 and 41
per
جهاد دانشگاهی
پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش
1735.5354
2019-05-22
11
1
61
75
89261
Original Article
طراحی الگوی کارآفرینی سازمانی مبتنیبر رابطۀ ساختار و استراتژی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران
Designing an Organizational Entrepreneurship Model Based on the Relationship between Organizational Structure and Strategy in the Ministry of Sport and Youth of the Islamic Republic of Iran
محمدحسن فردوسی
mferdowsi1359@gmail.com
1
ابوالفضل فراهانی
afarahani@pnu.ac.ir
2
لقمان کشاورز
keshavarzlo@yahoo.com
3
استادیار،مدیریت ورزشی, دانشگاه پیام نور, تهران, ایران
استاد،مدیریت ورزشی, دانشگاه پیام نور , تهران, ایران
استاد،مدیریت ورزشی, دانشگاه پیام نور , تهران, ایران
جمله عوامل درونسازمانی مؤثر بر کارآفرینی بهعنوان متغیرهای پیش بین و همچنین توانمندسازی روانشناختی بهعنوان عامل میانجی، در نظر گرفته شدند. جامعۀ آماری پژوهش 430 نفر شامل کلیۀ کارشناسان و مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 203 نفر از آنها بهعنوان نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. برای سنجش عوامل درونسازمانی و کارآفرینی سازمانی از پرسشنامۀ حق شناس با پایایی 87/0 و برای سنجش توانمندسازی روانشناختی کارکنان از پرسشنامۀ 12 سؤالی اسپریتزر با ضریب پایایی 81/0 استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری t- تکنمونه و تحلیل مسیر و در نهایت برای طراحی الگو از نرمافزار LISREL استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد سطح ساختار، استراتژی، توانمندسازی روانشناختی و کارآفرینی سازمانی کمتر از حد متوسط است. همچنین ارتباط مثبت و معناداری بین هر یک از عوامل درونسازمانی با کارآفرینی سازمانی و توانمندسازی روانشناختی مشاهده شد و الگوی ارتباطی آنها از برازش مطلوب برخوردار بود. نتایج تحقیق بیانگر آن است که وزارت ورزش و جوانان فاقد ساختار و استراتژی کارآفرینانه است.
The aim of this study was to design an organizational entrepreneurship model in the Ministry of Sport and Youth of the Islamic Republic of Iran. Organizational strategy and structure (the internal organizational factors affecting entrepreneurship) were considered as the predicting variables and the psychological empowerment was considered as the mediator factor. The statistical population included all experts and managers of the Ministry of Sport and Youth (N=430) and 203 subjects were selected as the samples by stratified random sampling method. To assess internal organizational factors and organizational entrepreneurship, Haghshenas questionnaire (reliability =0.87) and to assess psychological empowerment of employees, Spritzer questionnaire (reliability coefficient=0.81, 12 items) were used. For the analysis of data, statistical methods including one-sample t test and path analysis were used. Finally, the LISREL software was used to design the model. The results showed that the levels of structure, strategy, organizational entrepreneurship and psychological empowerment were less than average. Also, there was a positive and significant relationship between each of the internal organizational factors and the organizational entrepreneurship and psychological empowerment. The model of their relationship had a good fit. These results indicate that the Ministry of Sport and Youth lack the entrepreneurial structure and strategy.
https://www.sportrc.ir/article_89261_ad56d8ea34d2b27e839b6c807504cab5.pdf
استراتژی سازمانی
توانمندسازی روانشناختی
ساختار سازمانی
کارآفرینی سازمانی
وزارت ورزش و جوانان
Organizational Strategy
Psychological empowerment
Organizational Structure
Organizational Entrepreneurship
Ministry of Sport and Youth
per
جهاد دانشگاهی
پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش
1735.5354
2019-05-22
11
1
77
89
89262
Original Article
بررسی تأثیر تمرین تناوبی هوازی و عصارۀ عناب بر عوامل آپوپتوزی در رتهای مبتلا به سکتۀ قلبی
The Study of the Effect of Interval Aerobic Training and Ziziphus Jujuba Extract on Apoptotic Factors in Rats with Myocardial Infarction
محمدعلی ربیعی
rabiee_1367@birjand.ac.ir
1
مهدی مقرنسی
m_mogharnasi@yahoo.com
2
هادی سریر
sarirh@birjand.ac.ir
3
محسن خراشادی زاده
khorashadi@bums.com
4
دانشجوی دکتری بیوشیمی و متابولیسم ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
دانشیار فیزیولوژی ورزش، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
دانشیار ایمونولوژی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
استادیار، گروه پزشکی ملکولی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، بیرجند، ایران
ایسکمی موجب افزایش تولید گونههای واکنشپذیر اکسیژن و تنش اکسایشی میشود که بهطور مستقیم، با اثر بر غشا و پروتئینها یا غیرمستقیم با تحریک مسیرهای آپوپتوز به آسیب سلولی منجر میشود. یکی از گیاهان دارای خاصیت ضداکسایشی، عناب است که میتواند تولید رادیکالهای آزاد را کاهش دهد. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر تمرین تناوبی هوازی و عصارۀ عناب بر عوامل آپوپتوزی در رتهای مبتلا به سکتۀ قلبی بود. در این مطالعۀ تجربی تعداد 36 سر رت نر نژاد ویستار که از طریق القـای ایسـکمی قلبـی بـا تزریـق زیرجلدی ایزوپرنالین دچار سکتۀ قلبی شدند، انتخاب شدند. رتهای این مطالعه بهطور تصادفی در شش گروه شامل کنترل سالم، کنترل سکته، شم، کنترل سکته+ عصارۀ عناب، تمرین تناوبی هوازی+ سکته، تمرین تناومی هوازی+سکته+عصارۀ عناب قرار گرفتند. پروتکل تمرین تناوبی هوازی با 5 تناوب 4 دقیقهای معادل 75-70 VO2max% ، و استراحت فعال با 5 تناوب 4 دقیقهای معادل60-55 VO2max% انجام گرفت. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری شاپیرو-ویلک، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی در سطح 05/0>α تحلیل شدند. نتایج نشان داد در گروه سکته نسبت به گروه سالم، القای سکته بهوسیلۀ ایزوپرنالین مقادیر کاسپاز3 بافت قلب را بهطور معناداری افزایش میدهد (05/0>P)، که در این شاخص در هیچیک از گروههای تمرین تناوبی هوازی، عصارۀ عناب و تمرین+عصارۀ تفاوت معناداری با گروه سکته نداشت (05/0<P). با وجود این در گروه تمرین تناوبی هوازی+عصارۀ عناب افزایش معناداری در شاخص Bcl-2 بافت قلب مشاهده شد (05/0>P)، درحالیکه در هیچیک از گروههای دیگر در این شاخص تغییر معنادار مشاهده نشد (05/0<P). بنابراین بهنظر میرسد، تمرین تناوبی هوازی و عصارۀ عناب با افزایش Bcl-2 بافت قلب میتواند موجب مهار آپوپتوز سلولهای قلبی پس از وقوع سکتۀ قلبی و همچنین موجب کاهش آسیب بافت قلبی شود.
Ischemia increases the production of reactive oxygen species (ROS) and oxidative stress which leads to cellular damage, either through directly affecting membrane and proteins or indirectly stimulating apoptotic pathways. One of the plants with anti-oxidative effect is Jujube, which can decrease the production of free radicals. The aim of the present study was to investigate the effect of interval aerobic training and Jujube extract on apoptotic factors in rats with myocardial infarction. In this experimental study, 36 male wistar rats which received myocardial infarction with cardiac ischemia induced by subcutaneous injection of Isoprenaline were selected. The rats were then randomly assigned to one of the following six groups: control-healthy, control infraction, sham, control infraction + jujube extract, interval aerobic training + infarction, interval aerobic training + infarction + jujube extract. The interval aerobic training protocol consisted of five 4-min. sets at 70-75%Vo2max, and five 4-min. sets of active rests with 55-60%Vo2max. Data were analyzed applying Shapiro–Wilk test, One-way ANOVA, and Tukey post-hoc test at >α0.05. The results showed that Isoprenaline-induced infarction significantly increased the caspase3 levels of the heart tissue in the infarction group compared with the healthy group (P<0.05). There was no significant difference between interval aerobic training, jujube extract and training + extract group and infarction group in this index (P>0.05). Interval aerobic training + jujube extract showed a significant increase in Bcl-2 index of heart tissue (P<0.05). However, no significant changes were observed in other groups in this index (P>0.05). Therefore, it seems that interval aerobic training and jujube extract can help to suppress heart cell apoptosis after myocardial infarction and also decrease the damage to the heart tissue by increasing Bcl-2 in the heart tissue.
https://www.sportrc.ir/article_89262_86b277c784883f86fb137d57338346b2.pdf
آپوپتوز
تمرین تناوبی هوازی
عصاره عناب
سکته قلبی
Apoptosis
Interval Aerobic Training
Jujube Extract
Myocardial Infarction
per
جهاد دانشگاهی
پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش
1735.5354
2019-05-22
11
1
91
102
89263
Original Article
تأثیر میزان مشارکت در فعالیتهای ورزشی فضای باز بر دانش و رفتار زیستمحیطی
The Effect of Participation in Outdoor Sport Activities on Environmental Knowledge and Behavior
محمد سالاری محمداباد
m.salari@ujiroft.ac.ir
1
مهران آذریان سوسهاب
m.azarian32@yahoo.com
2
محمد مازیاری
m.mazyari@yahoo.com
3
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، مربی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه جیرفت، جیرفت، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
هدف از این تحقیق بررسی تأثیر میزان مشارکت در فعالیتهای ورزشی فضای باز بر دانش و رفتار زیستمحیطی بود. جامعۀ آماری تحقیق را افرادی تشکیل میدادند که برای شرکت در فعالیتهای فضای آزاد مانند راهپیمایی، کوهپیمایی، دوچرخهسواری در طبیعت و،... به خارج شهر آمده بودند و 241 نفر از افراد در دسترس، بهطور تصادفی بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای رفتار زیستمحیطی زافیرودی و هاتزیگیورگیادیس (2012)، و پرسشنامۀ دانش زیستمحیطی کوترل (2003)، استفاده شد. برای تحلیل دادههای تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS.2استفاده شد. نتایج نشان داد میزان فعالیتهای ورزشی فضای باز بر رفتار زیستمحیطی گروهی اثرگذار است، ولی میزان فعالیتهای ورزشی فضای باز بر رفتار زیستمحیطی فردی و دانش زیستمحیطی اثرگذار نیست. همچنین دانش زیستمحیطی بر رفتار زیستمحیطی گروهی و فردی تأثیرگذار است. در حالت کلی پژوهش حاضر نشان داد که حضور در فعالیتهای ورزشی فضای باز در ایجاد یک تماس مستقیمتر با محیط زیست به مردم کمک میکند.
The aim of this study was to investigate the effect of participation in the outdoor sport activities on environmental knowledge and behavior. The statistical population consisted of those who had come to the suburbs to participate in the outdoor activities such as hiking, trekking, biking in the nature, etc. and 241 available subjects were selected randomly as the sample. The environmental behavior questionnaire by Zafeiroudi & Hatzigeorgiadis (2012) and environmental knowledge questionnaire by Cottrell (2003) were used to collect the data. The structural equation modeling and SmartPLS.2 software were used to analyze the research data. The results showed that the outdoor sport activities affected the social environmental behavior but these activities did not affect the personal environmental behavior and environmental knowledge. Also, the environmental knowledge affected the social and personal environmental behaviors. In general, this study showed that the participation in the outdoor sport activities helps people to create a more direct contact with the environment
https://www.sportrc.ir/article_89263_e7b3353f3888cd28f9997dccd1329efc.pdf
رفتار زیستمحیطی
دانش زیستمحیطی
فضای باز
فعالیت ورزشی
environmental behavior
environmental knowledge
Outdoors
Sport Activity
per
جهاد دانشگاهی
پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش
1735.5354
2019-05-22
11
1
103
115
89264
Original Article
تغییرات فیزیولوژیکی و عملکرد توان بیهوازی در آزمون رست متعاقب شیوههای مختلف گرم کردن PAPدر ورزشکاران نخبه مرد
Physiological Changes and Anaerobic Power Performance in RAST Test following Different Warm-up Procedures of PAP in Male Elite Athletes
سیده زهره هادئی
hadei6009@gmail.com
1
محمدعلی سمواتی شریف
ali.samavati@gmail.com
2
کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
دانشیار فیزیولوژی ورزش، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
هدف از این مطالعه مقایسهاثر سه شیوه گرم کردن نیم اسکات، بکسل سورتمه و گرم کردن معمولی بر برخی از متغیرهای فیزیولوؤیکی و عملکرد توان بیهوازی در ورزشکاران نخبهمیباشد. آزمودنیها شامل۱۴مرد ورزشکار تمرین کرده بودند. ورزشکاران در سه روز متفاوت، سه پروتکل: 1- گرم کردن معمولی، 2- گرم کردن (PAP) با اجرای یک نوبت سه تکراری نیم اسکات (SQ) ۳- گرم کردن (PAP) با اجرای حمل سورتمه (SL) را اجرا کردند. بعد از هر پروتکل گرم کردن، آزمون رست انجام گرفت .بعد از آزمون رست، نمونه خونی جهت برآورد لاکتات گرفته شد. برای تحلیل آماری دادهها، از آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر در سطح معنی داری 05/0P< استفاده شد. یافتهها نشان داد، زمان آزمون رست بعد از اجرای هر دو پروتکل گرم کردن PAP ، نسبت به روش گرم کردن معمولی کاهش (006/0P = و001/0P =) یافت. اوج توان بیهوازی در هر دو پروتکل گرم کردن PAP نسبت به گرم کردن معمولی کاهش (001/0P = و 005/0P =) داشت. سطح لاکتات تنها در گرم کردن بکسل سورتمه نسبت به گرم کردن معمولی افزایش (007/0P =) داشت.نتایج نشان میدهد روش گرم کردن با استفاده از هر دو پروتکل PAP (اسکات و سورتمه) می تواند اجرای آزمون رست را در ورزشکاران بهبود بخشد.
The aim of the present study was to compare the effects of three warm-up methods (half squat, sled towing and traditional) on some physiological variables and anaerobic power performance in elite athletes. Subjects were 14 trained male athletes. Athletes performed the three protocols in three different days: 1- traditional warm-up 2- PAP warm-up with one set with 3 repetitions of half SQ 3- sled towing PAP warm-up. After each warm-up protocol, the RAST test was conducted. Following the RAST test, subjects’ blood samples were collected to evaluate lactate. For data statistical analysis, analysis of variance with repeated measures was used (significance level: P<0.05). Results showed that the duration of the RAST test reduced after both PAP warm-up protocols compared with traditional warm-up protocol (P=0.001, P=0.006). The maximal anaerobic power reduced in both PAP warm-up protocols compared with traditional warm-up protocol (P=0.001, P=0.005). Lactate level increased only in the sled towing warm-up compared with traditional warm-up protocol (P=0.007). Results showed that both PAP warm-up protocols (half squat, sled towing) can improve RAST test in athletes.
https://www.sportrc.ir/article_89264_3f5dec35c033151ad4d43a83bf490c50.pdf
آزمون رست
توان بیهوازی
گرم کردن
نیرومندسازی پسفعالی
Rast Test
anaerobic power
Warm-up
Post-Activation Potentiation
per
جهاد دانشگاهی
پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش
1735.5354
2019-05-22
11
1
117
128
89265
Original Article
مقایسۀ عوامل مؤثر بر ارزش ویژۀ برندهای ورزشی داخلی و خارجی
A Comparison of Factors Affecting the Equity of Domestic and Foreign Sport Brands
اعظم شادی وند
ashadivand@gmail.com
1
طاهره ازمشا
t.azmsha@gmail.com
2
عبدالرحمن مهدی پور
mehdipour.rah@gmail.com
3
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
مربی گروه مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
هدف از این مطالعه مقایسۀ عوامل مؤثر بر ارزش ویژۀ برندهای ورزشی داخلی و خارجی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی بود. تعداد 210 نفر از ورزشکاران نخبۀ شهر اهواز با استفاده از نمونهگیری تصادفی و جدول کرجسی و مورگان بهعنوان نمونه انتخاب شدند (N=450). ابزار مورد استفاده پرسشنامۀ محققساخته بود. روایی آن توسط تعدادی از استادان صاحبنظر در این حوزه سنجش و ارزیابی و پایایی آن به مقدار 91/0 محاسبه شد. برای تحلیل توصیفی و استنباطی از نرمافزار SPSS بهره گرفته شد. نتایج مقایسۀ ارزش ویژه و آمیختههای بازاریابی برندهای ورزشی داخلی و خارجی نشان داد میزان ارزش ویژۀ برندهای خارجی و مقدار آگاهی و شناخت، کیفیت مورد انتظار و تلاش برای خرید مجدد آنها بهمراتب بیشتر از برندهای داخلی است و همچنین آمیختههای بازاریابی (محصول، قیمت، توزیع و ترویج) در برند خارجی بیشتر به اجرا درمیآید. مهمترین عامل ترجیح محصول خارجی نسبت به نمونۀ داخل کشور کیفیت آن است. ازاینرو تولیدکنندگان ورزشی داخلی باید کیفیت محصول خود را بیشتر یا همسطح با نمونۀ خارجی آن قرار دهند.
The aim of this study was to compare those factors affecting the equity of domestic and foreign sport brands. The study was a descriptive survey. 210 elite athletes in Ahvaz city were randomly selected as the sample using Morgan and Krejcie Table (N = 450). A researcher-made questionnaire was used. Its validity was measured and evaluated by a number of professors and its reliability was calculated as 0.91. SPSS software was used for descriptive and inferential analysis. The results of the comparison of the brand equity and the marketing mix of domestic and foreign sport brands showed that the amount of the equity of foreign brands and the amount of knowledge, expected quality and trying to buy them again were far more than domestic brands and also marketing mix (product, price, distribution and promotion) were more implemented in foreign brands. The most important factor of the foreign product's preference to the domestic product was the quality, hence the domestic sport manufacturers should promote their product quality higher or equal to its foreign model.
https://www.sportrc.ir/article_89265_e483f52121204f2fef6b3d09ada4e03b.pdf
آمیختۀ بازاریابی
ارزش ویژۀ برند
مقایسۀ برندوفاداری به برند
brand equity
Marketing mix
Brand Loyalty
Brand Comparison
per
جهاد دانشگاهی
پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش
1735.5354
2019-05-22
11
1
129
143
89266
Original Article
تأثیر هشت هفته تمرین ترکیبی بر سطوح آدروپین و اکسید نیتریک سرمی زنان یائسۀ مبتلا به پرفشارخونی
The Effect of 8 Weeks of Combined Training on Serum Adropin and Nitric Oxide in Hypertensive Postmenopausal Women
سودابه شرابیانی
sharabiany2006@gmail.com
1
حمید رجبی
hrajabi1346@gmail.com
2
پژمان معتمدی
pezhman.motamedi@yahoo.com
3
محمدرضا دهخدا
dehkhodamohammad@yahoo.com
4
مجتبی کاویانی
kaviani.mojtaba@gmail.com
5
دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی (گرایش قلب و عروق) ، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
دانشیار، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
استادیار، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
دانشیار، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
استادیار، گروه تغذیۀ ورزشی، دانشکدۀ تغذیه و رژیمدرمانی، دانشگاه آکادیا، کانادا
اگرچه اختلال عملکرد اندوتلیال و کاهش اکسید نیتریک دلایل فشار خون یائسگیاند، مکانیسمهای پایهای آن کاملاً شناختهشده نیست. اخیراً به نقش محوری آدروپین در این خصوص اشاره شده است. بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر 8 هفته تمرین ترکیبی بر سطوح آدروپین، اکسید نیتریک سرم و فشار خون در زنان یائسۀ مبتلا به پرفشار خونی بود. بدینمنظور، 20 زن یائسۀ مبتلا به پرفشارخونی مرحلۀ 1 بهطور تصادفی به دو گروه تمرین و کنترل تقسیم شدند. گروه تمرین در برنامۀ تمرینات ترکیبی (پیادهروی با شدت متوسط 60 تا 70 درصد حداکثر ضربان قلب بیشینه) و تمرینات مقاومتی با شدت 10 تکرار بیشینه (معادل 70 درصد 1 تکرار بیشینه)، 3 روز در هفته به مدت 8 هفته شرکت کردند. نمونههای خونی قبل و بعد از اجرای برنامۀ تمرینی جمعآوری و غلظت آدروپین به روش الایزای ساندویچی و اکسید نیتریک سرم به روش کالری متری اندازهگیری شدند. برای تجزیهوتحلیل آماری دادهها در هر گروه از آزمون تی همبسته و برای بررسی تفاوت بین گروهها از آزمون تی مستقل استفاده شد. سطح معناداری در تمام آزمونها 05/0> α در نظر گرفته شد.نتایج نشان داد کهسطوح آدروپین و سطوح اکسید نیتریک سرم در گروه تمرین در مقایسه با کنترل بهطور معناداری افزایش یافت (000/0 P=). بهعلاوه، فشار خون سیستولی و دیاستولی بهطور معناداری در گروه تمرین نسبت به کنترل کاهش یافت (000/0= P). در مجموع، بهنظر میرسد تمرین ترکیبی از طریق افزایش آدروپین سرم و اکسید نیتریک در کاهش فشار خون زنان یائسه نقش دارد.
Even though endothelial dysfunction and reduction of nitric oxide are considered to be responsible for postmenopausal hypertension, the underlying mechanisms are not yet to be fully recognized. Adropin has been shown to play a key role in this regard. Therefore, the aim of this study was to investigate the effect of 8 weeks of combined training on adropin, serum nitric oxide as well as blood pressure in hypertensive postmenopausal women. For this purpose, 20 postmenopausal women with satge-1 hypertension were randomly divided into two groups: training and control. The training group participated in combined exercise (walking with a moderate intensity of 60-70% of maximum heart rate (HRmax)) and resistance training with an intensity of 10 repetitions maximum (equivalent to 70% of 1RM) 3 sessions per week for 8 weeks. Blood samples were collected before and after training intervention. Adropin concentration was measured by sandwich ELISA method and serum nitric oxide was measured by calorimetric method. Dependent and independent t tests were used to analyze and compare the differences within groups and between groups respectively.The significance level was set as α<0.05. The results indicated thatadropin and serum NO levels significantly increased in the training group compared with the control group (P=0.000). Furthermore, systolic and diastolic blood pressures were significantly lower in the training group compared with the control group (P=0.000).In conclusion,it seems that combined training contributes to the reduction of blood pressure in postmenopausal women through an increase in serum adropin and nitric oxide.
https://www.sportrc.ir/article_89266_28addeb9f5416df1b13c570ed69c7e96.pdf
آدروپین
اکسید نیتریک
تمرین ترکیبی
زنان یائسه
Adropin
nitric oxide
Combined training
Postmenopausal women
per
جهاد دانشگاهی
پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش
1735.5354
2019-05-22
11
1
145
156
89267
Original Article
ارتباط علی بازاریابی حسی با رضایتمندی از تجربۀ حسی و وفاداری مصرفکنندگان ورزشی
The Causal Relationship of Sensory Marketing with Sensory Experience Satisfaction and Loyalty in Sport Consumers
محمد صیادفر
m_sayyadfar@yahoo.com
1
فرشاد تجاری
farshad.tojari@gmail.com
2
علی زارعی
dr_alizarei@yahoo.com
3
محمدرضا اسمعیلی
esmaeili@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه آزاد تهران مرکزی، تهران، ایران
استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه آزاد تهران مرکزی، تهران، ایران
دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه آزاد تهران مرکزی، تهران، ایران
دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه آزاد تهران مرکزی، تهران، ایران
هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط علی بازاریابی حسی با رضایتمندی از تجربة حسی و وفاداری مصرفکنندگان استخرهای شهر تهران بود. روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بوده و بهصورت پیمایشی انجام گرفته است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ آقایان و بانوانی که در سال 1393 از استخرهای شهر تهران استفاده میکردند، بود، که طبق فرمول کوکران 385 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامة محققساختة بازاریابی حسی، پرسشنامة رضایتمندی از تجربة حسی بیتنر و هابرت (1994) و پرسشنامة وفاداری یچین لیو (2008) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون آماری حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که از میان حواس پنجگانه، حس بینایی و شنوایی ارتباط علی معناداری با رضایتمندی از تجربۀ حسی و وفاداری مصرفکنندگان استخرها دارند، اما حس چشایی، لامسه و بویایی ارتباط علی معناداری ندارند. همچنین مشخص شد که حس بینایی از بیشترین اهمیت و حس چشایی از کمترین اهمیت برخوردار بود. ازاینرو برای تأثیرگذاری بیشتر روی رفتار مصرفکننده، ضروری است که حواس چشایی، لامسه و بویایی را هم درگیر کرد.
The aim of the present study was to determine the casual relationship of sensory marketing with sensory experience satisfaction and loyalty of consumers of swimming pools in Tehran city. The research method was descriptive-correlation conducted as a survey. The population included all males and females who used swimming pools in Tehran city in 2014, and 385 subjects were selected as the sample by Cochran formula. The researcher-made questionnaire of sensory marketing, the questionnaire of sensory experience satisfaction by Bitner and Hubbert (1994) and the questionnaire of loyalty by Liu (2008) were used to collect data. For data analysis, Partial Least Squares (PLS) was used. Findings showed that among the five senses, sight and hearing senses had significant casual relationships with sensory experience satisfaction and loyalty of swimming pools consumers, but the sense of taste, touch and smell had no significant causal relationship. It was also found out that the sense of sight was the most important and taste was the least important. Therefore, it is essential to involve the senses of taste, touch and smell in order to have higher effect on consumer behavior.
https://www.sportrc.ir/article_89267_dbf491875deb988300d86d76b8fe0afc.pdf
بازاریابی حسی
تجربة حسی
حواس پنجگانه
رضایتمندی
وفاداری
Sensory Marketing
Sensory Experience
Five Senses
Satisfaction
Loyalty
per
جهاد دانشگاهی
پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش
1735.5354
2019-05-22
11
1
157
170
89268
Original Article
تأثیر نوع مزاج و مکمل بیکربنات سدیم بر توان بیهوازی و شاخص خستگی
The Effect of Temperament Type and Sodium Bicarbonate Supplementation on Anaerobic Power and Fatigue Index
محمد امین صفری
aminsafari70@yahoo.com
1
مریم کوشکی جهرمی
koushkie53@yahoo.com
2
فرهاد خرمایی
khormae_78@yahoo.com
3
علیرضا صالحی
tim@sums.ac.ir
4
دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی، بخش علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
دانشیار، بخش علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
دانشیار، بخش روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
دانشیار، بخش طب سنتی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
عملکرد ورزشی تحت تأثیر عوامل مختلف فردی و محیطی قرار دارد. اما اغلب موارد تأثیر این عوامل بر همۀ افراد یکسان نیست که احتمال نقش عوامل مؤثر واسطهای دیگری را مطرح میکند. هدف این مطالعه بررسی تأثیر نوع مزاج و مصرف مکمل بیکربنات سدیم بر روی توان بیهوازی و شاخص خستگی بود. به این منظور 200 دانشجو داوطلب شرکت در تحقیق شدند. 40 نفر که بهطور مشخص دارای مزاج سرد و گرم و سایر معیارهای موردنظر بودند، انتخاب و براساس نوع مزاج [(سرد (تعداد=20 نفر) گرم(تعداد= 20نفر)] به دو گروه تقسیم شدند. آزمودنیها در دو جلسۀ آزمون رست بعد از مصرف مکمل یا دارونما با فاصلۀ یک هفته و بهصورت متقاطع شرکت کردند. مصرف مکمل بیکربنات سدیم در گروه مزاج گرم، توان بیهوازی بیشینه و متوسط و در گروه مزاج سرد، توان بیهوازی متوسط را افزایش داد، اما در هر دو گروه مزاجی بر شاخص خستگی تأثیر معناداری نداشت. مقایسۀ بین دو گروه مزاج گرم و سرد نشان داد که در پی مصرف مکمل، توان بیهوازی بیشینه و متوسط در مزاج گرم بالاتر از مزاج سرد بود، اما شاخص خستگی در مزاج سرد کمتر از مزاج گرم بود. نوع مزاج (بدون مکمل) بر توان بیهوازی بیشینه و متوسط و شاخص خستگی تأثیر معناداری نداشت. در نتیجه، نوع مزاج بهتنهایی بر شاخصهای توان بیهوازی مؤثر نیست، اما مصرف مکمل بیکربنات سدیم توان بیهوازی را در گروه مزاج گرم افزایش و شاخص خستگی را در گروه مزاج سرد بیش از گروه مزاج گرم بهطور معناداری کاهش میدهد.
Sport performance is affected by various individual and environmental factors. But often the same factor exerts effects on individuals differently which proposes the probability of the role of other effective mediating factors. The aim of the present study was to investigate the effect of temperament type and sodium bicarbonate supplementation on anaerobic power and fatigue index. For this purpose, 200 students volunteered to participate in the study, and 40 students who had distinct cold and hot temperaments and other inclusion criteria were selected and divided into cold (n=20) and hot (n=20) groups based on their temperament. Subjects participated in two sessions of RAST test by one-week interval, after consuming placebo or supplementation in a crossover method. Sodium bicarbonate supplementation increased maximum and mean anaerobic power in hot group and mean anaerobic power in cold group, but it did not significantly affect fatigue index in both groups. A comparison between hot and cold temperament groups indicated that following supplementation, maximum and mean anaerobic power was higher in hot temperament group than cold temperament group, but fatigue index was lower in cold temperament group than hot temperament group. Temperament type (without supplementation) did not have a significant effect on maximum and mean anaerobic power and fatigue index. In conclusion, temperament type per se does not have an effect on anaerobic power indices, but sodium bicarbonate supplementation improves anaerobic power in hot temperament group, and significantly decreases fatigue index in cold temperament group more than hot temperament group.
https://www.sportrc.ir/article_89268_47237a75c016f521859a4fdde26f8d55.pdf
بیکربنات سدیم
توان بیهوازی
شاخص خستگی
مزاج سرد
مزاج گرم
sodium bicarbonate
anaerobic power
Fatigue Index
Cold Temperament
Hot Temperament
per
جهاد دانشگاهی
پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش
1735.5354
2019-05-22
11
1
171
182
89269
Original Article
رابطة بین میزان سرمایهگذاری و وضعیت اشتغال در استخرهای شنای شهر تبریز
The Relationship between Investment and Employment Status in the Swimming Pools in Tabriz City
فریبا عسکریان
daniel_1380@yahoo.com
1
ملازاده ملازاده
molazadeh.e@yahoo.com
2
شادی مجیدخواه
sh.majidkhah@yahoo.com
3
دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز و دانشگاه خوارزمی، تبریز و تهران، ایران
کارشناس ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
کارشناس ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
رشد روزافزون جمعیت و پایین بودن ظرفیتهای تولید، موجب بهوجود آمدن بحران بیکاری شده است. هدف از تحقیق حاضر، تعیین رابطة بین میزان سرمایهگذاری و وضعیت اشتغال در استخرهای شنای شهر تبریز است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و جامعۀ آماری تمامی استخرهای فعال تبریز (49 مورد) بود، که 43 استخر بهطور تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامة محققساخته با روایی و پایایی قابل قبول (89/0=α) است. برای بررسی دادهها، از روشهای آماری توصیفی و استنباطی (کولموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی فی و کرامر، تی کندال و یومن ویتنی)، در سطح معناداری 05/0α≤ استفاده شد. نتایج نشان داد، متوسط سرمایهگذاری در استخرها حدود 919-643 میلیارد ریال و تعداد شغل ایجادشده 436 مورد است. براساس نتایج بهدستآمده بین میزان سرمایهگذاری اولیۀ استخرها (006/0=P،576/0=t)، درآمد خالص (004/0=P،394/0=t) با تعداد شاغلان رابطة مستقیم وجود دارد. همچنین تعداد شاغلان استخرهای دولتی بهطور معناداری بیشتر از استخرهای خصوصی است (029/0=P،338/2=z). بنابراین لزوم توجه بیشتر به جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در ورزش بهخوبی حس میشود.
Rapid population growth and low production potentials have led to unemployment crisis. The aim of this study was to investigate the relationship between investment and employment statusin the swimming pools in Tabriz city. In this descriptive method-analytical study, the statistical population included all of the working swimming pools (N=49) in Tabriz, and 43 swimming pools were randomly selected as the sample. The data were collected by a researcher-made questionnaire with acceptable validity and reliability (α=0.89). To analyze the data, descriptive and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov test, phi and Cramer Correlation Coefficients, Kendall’s tau-b, U Mann-Whitney) were used at α≤0.05. The results indicated that the mean investment in the pools was about 643-919 billion Rials and 436 jobs were created. Based on these results, there was a direct relationship between the initial investment (t=0.576, P=0.006) and net income (t=0.394, P=0.004) of the pools and number of employees. Also, the number of employees in public swimming pools were significantly more than private swimming pools (z=2.338, P=0.029). Therefore, it is essential to pay more attention to the attraction of investment in private sector in sport.
https://www.sportrc.ir/article_89269_552afddd01d1245e2fe35d5883077f66.pdf
استخرهای شنا
اشتغالزایی
درآمد خالص
سرمایهگذاری
سرمایهگذاری اولیه
Swimming pools
employment
Net Income
Investment
Initial Investment