%0 Journal Article %T تأثیر ارزش ویژة برند و هویت تیمی هواداران بر گسترش برند تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس %J پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش %I جهاد دانشگاهی %Z 1735.5354 %A بنسبردی, علی %A خبیری, محمد %A جلالی فراهانی, مجید %A گودرزی, محمود %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 12 %N 4 %P 9-21 %! تأثیر ارزش ویژة برند و هویت تیمی هواداران بر گسترش برند تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس %K ارزش ویژة برند %K تداعی برند %K گسترش برند %K وفاداری به برند %K هویت تیمی هوادار %R %X   هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر ارزش ویژة برند و هویت تیمی هواداران بر گسترش برند تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعة آماری تحقیق هواداران دو تیم استقلال و پرسپولیس را شامل می‌شد. نمونة آماری تحقیق تماشاچیان حاضر در شهرآورد تهران بین دو تیم استقلال و پرسپولیس، در آذرماه 1393 بود. روش نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی ساده بود و براساس جدول مورگان، تعداد 400 پرسشنامه بین هواداران توزیع شد که از این تعداد، 340 پرسشنامة صحیح و کامل بازگردانده شد. ابزار تحقیق پرسشنامه‌ای در سه بخش ارزش ویژة برند، هویت تیمی هواداران و گسترش برند بود. روایی و پایایی پرسشنامه، قبل از استفاده بررسی و تأیید شد. از تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی روایی سازة پرسشنامه و از مدل‌یابی معادلات ساختاری با نرم‌افزار لیزرل، برای بررسی روابط میان متغیرها و ارائة مدل تحقیق استفاده شد. نتایج آزمون مدل تحقیق نشان داد که برازش مدل با داده‌ها مناسب است، ضریب تأثیر ارزش ویژة برند بر هویت تیمی هواداران (74/0) و بر گسترش برند دو تیم استقلال و پرسپولیس (54/0) معنا‌دار بود، همچنین ضریب تأثیر هویت تیمی هواداران بر گسترش برند دو تیم (46/0) معنادار بود. در مجموع می‌توان گفت ارزش ویژة برند و هویت تیمی هواداران دو عامل مهم مؤوثر بر گسترش برند هستند که مدیران باشگاه‌ها برای موفقیت گسترش برند باید سعی در ارتقای آنها داشته باشند. %U https://www.sportrc.ir/article_129030_dada1d6c0f58c851551deb32c4656479.pdf