%0 Journal Article %T ارائة الگوی عوامل مؤثر بر توسعة صادرات کالاهای ورزشی %J پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش %I جهاد دانشگاهی %Z 1735.5354 %A ابراهیمی, عبدالحسین %A خطیبی, امین %A مهدی پور, عبدالرحمن %A مرعشیان, سیدحسین %D 2021 %\ 11/22/2021 %V 13 %N 3 %P 71-87 %! ارائة الگوی عوامل مؤثر بر توسعة صادرات کالاهای ورزشی %K تجارت %K توسعة اقتصادی %K توسعة صادرات %K کالاهای ورزشی %R %X هدف پژوهش حاضر ارائة الگوی عوامل مؤثر بر توسعة صادرات کالاهای ورزشی است. این پژوهش از حیث نوع پژوهش، کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی - پیمایشی است. در این پژوهش برای شناسایی عوامل و تبیین الگوی مربوطه، از روش کیفی- کمی استفاده شد، به‌طوری‌که در روش کیفی از مصاحبة عمقی و در روش کمی از ابزار پرسشنامة محقق‌ساخته استفاده شد و جامعة آماری تحقیق شامل نخبگان اقتصاد ورزشی بود. نمونة آماری پژوهش به‌دلیل نامعلوم بودن حجم جامعه، 384 نفر به‌صورت تصادفی و هدفمند انتخاب شدند. روایی صوری به تأیید 16 نفر از استادان مدیریت ورزشی رسید. مقدار پایایی ترکیبی، روایی واگرا و همگرا پرسشنامه مطلوب برآورد شد. تحلیل نتایج به روش معادلات ساختاری با نرم‌افزار پی‌ال‌اس انجام گرفت. نتایج نشان داد مقدار ضریب تعیین برای سازة توسعة صادرات کالاهای ورزشی 542/0 است که مناسب بودن برازش مدل ساختاری را تأیید می‌کند. همچنین عوامل درونی با ضریب اثر 576/0 و عوامل بیرونی با ضریب اثر 193/0 روی توسعة صادرات کالاهای ورزشی تأثیر می‌گذارد. به‌طور کلی و با توجه به یافته‌های پژوهش، توسعه و تکامل صنعت صادرات کالاهای ورزشی کشور، نتیجة مدیریت صحیح عوامل داخلی، بازار صادراتی و تنظیم روابط و سیاست‌های تجاری با سایر کشورهاست. %U https://www.sportrc.ir/article_147497_3ff174576a6d974b03817dc13f92ae81.pdf