%0 Journal Article %T طراحی مدل ارزیابی ارزش ویژه برند مبتنی بر نظر تماشاگران باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال %J پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش %I جهاد دانشگاهی %Z 1735.5354 %A فرجی, رضا %A رجبی نوش آبادی, حسین %A سجادی, نصرالله %A جلالی فراهانی, مجید %D 2022 %\ 08/23/2022 %V 14 %N 2 %P 9-21 %! طراحی مدل ارزیابی ارزش ویژه برند مبتنی بر نظر تماشاگران باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال %K ارزش ویژه برند %K آگاهی از برند %K تداعی برند %K کیفیت ادراک شده و وفاداری به برند %R %X هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل ارزیابی ارزش ویژه برند مبتنی بر نظر تماشاگران باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بوده و به‌صورت پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را هواداران باشگاه‌های فوتبال حاضر در لیگ برتر پانزدهم فوتبال ایران تشکیل دادن. نمونه آماری شامل 500 نفر از این جامعه بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پژوهش شامل دو پرسشنامۀ محقق ساخته و استاندارد بود که اعتبار و روایی آنها برای این تحقیق مورد آزمون قرارگرفت (ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 98/0 و 95/0). به منظور تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSSنسخه 22 و LISRELاستفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل انسانی، اجتماعی، بازاریابی و زیرساختی بر عوامل چهارگانه ارزش ویژه برند (آگاهی از برند، تداعی برند، کیفیت ادراک شده و وفاداری به برند) تاثیر معناداری داشته و در واقع از دیدگاه تماشاگران موجب ارزش ویژه برند باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران شده است. %U https://www.sportrc.ir/article_160124_1508a17d64a79edd6a5f6e78542397e7.pdf