TY - JOUR ID - 107709 TI - تبیین مدل وفاداری بازیکنان به باشگاه (مطالعۀ موردی سوپر لیگ والیبال جمهوری اسلامی ایران) JO - پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش JA - SPMI LA - fa SN - 1735.5354 AU - معماری, ژاله AU - صفاری, زهرا AD - دانشیار دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 11 IS - 4 SP - 37 EP - 52 KW - باشگاه‌های ورزشی KW - سوپر لیگ KW - مدلسازی KW - والیبال KW - وفاداری بازیکنان DO - N2 -   در دنیای ورزش که میان باشگاه‌ها، از جنبه‌های مختلف رقابت تنگاتنگی وجود دارد، ورزشکاران باتجربه، از سرمایه‌های باشگاه هستند که همواره سعی بر حفظ این قبیل بازیکنان است. ازاین‌رو هدف این تحقیق تبیین مدل وفاداری بازیکنان به باشگاه است. پژوهش حاضر به ‌روش توصیفی- تحلیلی و به‌صورت پیمایشی انجام گرفت. نمونة آماری تحقیق 250 نفر از ورزشکاران شرکت‌کننده در بیست‌وهشتمین دورة مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های برتر ایران بود که به ‌روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامۀ محقق‌ساخته‌ای با 33 گویه بود که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 93/0 به‌دست آمد (01/0 P <). نتایج نشان داد روابط اجتماعی (25/0)، امنیت فکری (20/0)، حقوق و مزایا (15/0)، رضایت (21/0)، عدالت ادراک‌شده (10/0)، جایگاه باشگاه (16/0)، توسعة حرفه‌ای (15/0) و همذات‌پنداری (09/0) می‌توانند به وفاداری منجر شوند. همچنین بیشترین عامل مورد توجه بازیکنان خدمات بود که در این خصوص تفاوتی میان دو جنس مشاهده نشد. ازاین‌رو با توجه به همبستگی بالای عامل‌های مستقل مدل، می‌توان از آنها به‌عنوان ابزار کنترل در مدیریت مؤثرتر و حفظ بازیکنان بهره جست. توجه مدیران به پیشنهاد‌های مدل، نیل به بهره‌مندی از فواید وفاداری به‌عنوان منبع اصلی سرمایۀ سازمانی را میسر می‌سازد. UR - https://www.sportrc.ir/article_107709.html L1 - https://www.sportrc.ir/article_107709_fd11a58f39595071cc8393c04e5b4282.pdf ER -