TY - JOUR ID - 108080 TI - تأثیر همانندپنداری با ورزشکار بر تغییر نگرش نسبت به تبلیغات تجاری ورزشکاران مشهور با استفاده از تکنیک بازاریابی عصبی JO - پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش JA - SPMI LA - fa SN - 1735.5354 AU - فرزی, حامد AU - یوسفی, بهرام AU - صادقی بروجردی, سعید AD - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران AD - دانشیار دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران AD - استاد مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 11 IS - 4 SP - 175 EP - 187 KW - بازاریابی عصبی KW - تبلیغات KW - ورزشکاران مشهور KW - همانندپنداری DO - N2 -   هدف این پژوهش، تعیین اثر همانندپنداری با ورزشکار بر نگرش نسبت به تبلیغات تجاری ورزشکاران مشهور با استفاده از تکنیک بازاریابی عصبی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع تحقیقات نیمه‌تجربی است. جامعة آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشکدة تربیت بدنی دانشگاه تهران و شهید بهشتی در سال تحصیلی 96-95 به تعداد حدود 1500 نفر بودند. تعداد 300 نفر به‌عنوان نمونة اولیة پژوهش با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با توجه به جدول مورگان انتخاب شدند. با توجه به وجود دو طبقة مجزا در این پژوهش نمونة آماری نهایی انتخاب‌شده برای اسکن مغزی، حدود 30 نفر بودند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ کوهن و پرس (2003) و دستگاه الکتروانسفالوگرافی جی‌تک ساخت اتریش است. مدل کلی به‌کارگرفته‌شده برای اجرای تحقیق، از چند مرحلة اصلی تشکیل شده است. مرحلة اول پخش پرسشنامه بین نمونه‌های اولیه، مرحلة دوم گزینش نمونة نهایی با تجزیه‌وتحلیل پرسشنامه‌ها، مرحلة سوم، مشاهده و ثبت امواج مغزی نمونه‌های نهایی قبل از مشاهدة تبلیغ موردنظر و مرحلة چهارم پخش فیلم تبلیغاتی موردنظر و مشاهدة امواج مغزی افراد در حین مشاهدة تبلیغ بود. نتایج حاکی از آن است که همانندپنداری با ورزشکار تأثیر مثبتی بر تغییر نگرش نسبت به تبلیغات تجاری ورزشکاران مشهور دارد. دیگر نتایج پژوهش نشان داد که میانگین توان مغز در گروه همانندپنداری بالا در ناحیة T3 و میانگین توان مغز در گروه همانندپنداری پایین در ناحیة Fz بیشتر است. UR - https://www.sportrc.ir/article_108080.html L1 - https://www.sportrc.ir/article_108080_36f451e72d052560a9e14c0ea5c4096f.pdf ER -