TY - JOUR ID - 109684 TI - طراحی و تبیین مدل عوامل سوق دهنده موثر بر مدیریت بازاریابی توسعه گردشگری ورزشی استان آذربایجان شرقی JO - پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش JA - SPMI LA - fa SN - 1735.5354 AU - نیکنام, کامبیز AU - احمدی, سید عبدالحمید AU - هنری, حبیب AU - محرم زاده, مهرداد AD - دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ AD - دانشیار دانشگاه علم و فرهنگ AD - دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی AD - استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 13 IS - 3 SP - EP - KW - گردشگری KW - گردشگری ورزشی KW - مدیریت بازاریابی KW - بازاریابی گردشگری ورزشی DO - N2 - هدف از پژوهش انجام شده طراحی و تبیین مدل عوامل سوق دهنده مؤثر بر مدیریت بازاریابی توسعه گردشگری ورزشی استان آذربایجان شرقی بود. تحقیق انجام شده از نظر روش‌شناسی، از نوع آمیخته بود که با انجام مصاحبه با خبرگان و انجام مطالعات میدانی، به شناسایی دقیق‌تر و اصولی‌تر مولفه‌های مدل عوامل سوق دهنده توسعه بازاریابی گردشگری در بین متخصصان ورزشی و پرداخته شد و در کنار آن الگوی عوامل سوق دهنده توسعه بازاریابی ورزشی طراحی شد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل مدیران، کارشناسان آگاه، صاحبنظران و اساتید دانشگاه، و خبرگان و فعالان گردشگری و متخصصین مدیریت ورزشی آشنا به موضوع پژوهش، مسئولین و مدیران ارشد و میانی سازمان‌های ورزشی (ادارات ورزش و امورجوانان، دانشکده‌های تربیت بدنی و علوم ورزشی، هیات ورزش‌های همگانی استان، اعضای کمیته گردشگری ورزشی استان) و فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دانشجویان دکتری رشته‌های مدیریت گردشگری و علوم ورزشی استان آذربایجان شرقی بود. روش نمونه‌گیری در پژوهش حاضر به صورت در دسترس بود که تعداد 235 پرسشنامه کامل از میان متخصصین مدیریت ورزشی جمع‌آوری و به روش تحلیل عاملی و مدل سازی معادله ساختاری جهت ساخت مدل و آزمون فرضیه‌ها مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که از نگاه صاحب نظران سه گروه، عوامل سوق دهنده با میانگین رتبه 07/2، جز عوامل تاثیرگذار بر توسعه بازاریابی گردشگری ورزشی بود. از نگاه صاحبنظران سه گروه، 7 عامل به عنوان عوامل سوق دهنده توسعه بازاریابی گردشگری ورزشی شناسایی شد که به ترتیب عبارتند از عامل فرهنگی با مقدار عامل 542/61% (اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل)، عامل محیطی با مقدار 290/11%، عامل مزیت رقابتی با مقدار 518/8%، عامل اقتصادی با مقدار 056/7%، عامل سیاسی قانونی با مقدار 786/4%، عامل زیرساختی با مقدار 064/4% و عامل هفتم، گردشگری سبز و پایدار با مقدار 743/2%. در نهایت مقادیر بارهای عاملی، نشان داد که با توجه به نامناسب بودن اعتبار 6 مورد از گویه‌های پرسشنامه، گویه‌های مذکور در تحلیل مدل نهایی تحقیق حذف شدند. شاخص‌های اصلی برازش مربوط به مدل‌های مختلف، همگی نشان داد که مدل‌ها از برازش مناسبی برخوردار هستند و براساس روابط شناسایی شده میان متغیرها، در نهایت الگوی بازاریابی گردشگری ورزشی در استان آذربایجان شرقی طراحی گردید. UR - https://www.sportrc.ir/article_109684.html L1 - https://www.sportrc.ir/article_109684_f40914d9509454d07cea1af8c9010691.pdf ER -