TY - JOUR ID - 138937 TI - تأثیر سواد رسانه‌ای بر انتظارات مخاطبان برنامه‌های ورزشی سیمای مرکز خوزستان JO - پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش JA - SPMI LA - fa SN - 1735.5354 AU - خطیبی, امین AU - حیدری نژآد, صدیقه AU - ایمانیان, مریم AD - استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران AD - استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران AD - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 13 IS - 2 SP - 139 EP - 152 KW - انتظارات KW - برنامه‌های ورزشی KW - سواد رسانه‌ای KW - مخاطبان KW - مرکز خوزستان DO - N2 -   امروزه ورزش با انگیزه‌های متفاوتی از جمله تأمین سلامت جسمی و روانی، غنی‌سازی اوقات فراغت، گسترش روابط اجتماعی، دور شدن از زندگی ماشینی، بازگشت به طبیعت، افزایش کارایی، زمینه‌سازی برای رشد ورزش قهرمانی و توصیۀ پزشکان در جامعه مورد توجه بیشتر نهادها از جمله رسانه‌ها قرار گرفته است. هدف از این پژوهش، شناسایی انتظارات مخاطبان از برنامه‌های ورزشی، سنجش سواد رسانه‌ای آنان و همچنین بررسی تأثیر سواد رسانه‌ای بر انتظارات مخاطبان برنامه‌های ورزشی سیمای مرکز خوزستان بود. جامعۀ آماری پژوهش تمامی شهروندان اهوازی بودند که طبق جدول مورگان تعداد نمونه 384 نفر تعیین شد. تعداد 490 پرسشنامه به شکل تصادفی بین اقشار مختلف توزیع شد و در نهایت 400 پرسشنامه جمع‌آوری شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامۀ استاندارد سنجش میزان سواد رسانه‌ای با شش بعد و 36 سؤال و پرسشنامۀ محقق‌ساختۀ شناسایی انتظارات مخاطبان از برنامه‌های ورزشی سیمای مرکز خوزستان با پنج بعد و 35 سؤال بود. روایی ابزار پژوهش توسط 14 نفر از استادان و کارشناسان رسانه، تأیید شد و پایایی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامۀ انتظارات (81/0) و پرسشنامۀ سواد رسانه‌ای (89/0) محاسبه شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و آزمون t تک‌نمونه‌ای استفاده شد. نتایج حاکی از وجود ارتباط میان میزان سواد رسانه‌ای پاسخ‌دهندگان و انتظارات آنها از برنامه‌های ورزشی سیمای مرکز خوزستان بود (001/0P=). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد سواد رسانه‌ای می‌تواند 23 درصد از تغییرات انتظارات مخاطبان برنامه‌های ورزشی را تبیین کند. بر این اساس به تهیه‌کنندگان برنامه‌های ورزشی توصیه می‌شود در تولید برنامه‌ها در کنار توجه به انتظارات، به میزان سواد رسانه‌ای مخاطبان نیز توجه کنند. UR - https://www.sportrc.ir/article_138937.html L1 - https://www.sportrc.ir/article_138937_2f0bcf1796db3a8f6a035f02820d68ee.pdf ER -