TY - JOUR ID - 166386 TI - تحلیلی بر نقش حمایت از حقوق مصرف‌کننده در گرایش به خرید تجهیزات ورزشی تولید ملی JO - پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش JA - SPMI LA - fa SN - 1735.5354 AU - عزیزی, بهادر AU - طالب پور, مهدی AU - میرزازاده, زهرا سادات AU - استاورس, ژاکلین ام. AU - ساعت چیان, وحید AD - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران AD - استاد مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران AD - استادیار مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران AD - دانشگاه فنی لارنس، میشیگان، ایالات متحده آمریکا AD - استادیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه بین المللی امام رضا ع، مشهد، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 14 IS - 3 SP - 153 EP - 171 KW - اصلاح نظام تولید و توزیع KW - تجهیزات ورزشی KW - تقویت اقتصاد ملی KW - حقوق مصرف‌کننده DO - N2 - هدف از پژوهش حاضر، تحلیلی بر نقش حمایت از حقوق مصرف‌کننده در گرایش به خرید تجهیزات ورزشی تولید ملی بود. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نوع پژوهش‌های توصیفی- پیمایشی می‌باشد که داده‌های آن به‌صورت میدانی جمع‌آوری گردید. جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی مصرف‌کنندگان محصولات ورزشی در شهر مشهد می‌باشد که با توجه به نامحدود بودن جامعه‌ی آماری و با استفاده از جدول مورگان، تعداد 384 نفر به‌عنوان نمونه‌ی آماری انتخاب گردیدند. به‌منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی استاندارد حمایت از حقوق مصرف‌کننده‌ (بذرگر و همکاران، 1393) استفاده شد. کلیه‌ی تحلیل‌های آماری با استفاده از نرم‌افزار SPSS، انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که متغیرهای دسترسی به خدمات پس از فروش، تنوع محصول، تبلیغات، قیمت نسبت به کیفیت، دسترسی به قطعات یدکی، ضمانت‌نامه و چشم‌وهم‌چشمی در کالای خارجی نسبت به کالاهای داخلی برتری داشته، اما متغیرهای ارتقای منزلت و شأن اجتماعی، وجود ذهنیت منفی و اصلاح نظام تولید و توزیع در کالاهای داخلی بالاتر هستند. همچنین، سطح آگاهی و رضایت از حقوق مصرف‌کننده‌ی افراد، در حد متوسطی قرار دارد. بنابراین، می‌توان گفت که تولیدکنندگان داخلی با حمایت مناسب از مصرف‌کنندگان و تولید کالاهای باکیفیت و نزدیک به کالاهای خارجی، می‌توانند موجب گرایش مصرف‌کنندگان به خرید کالاهای داخلی و در نتیجه رونق اقتصاد کشور و کاهش بیکاری گردند. UR - https://www.sportrc.ir/article_166386.html L1 - https://www.sportrc.ir/article_166386_a22db2594bf96e4d4a76bea661703cde.pdf ER -