TY - JOUR ID - 66148 TI - مقایسه اثر سه روش تمرینی منتخب آمادگی جسمانی، بر فارکتورهای هماتولوژیک فوتبالیست های نوجوان JO - پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش JA - SPMI LA - fa SN - 1735.5354 AU - چزانی شراهی, اسداله AU - سمواتی شریف, محمدعلی AD - کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان AD - استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه بوعلی سینا، همدان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 7 IS - 1 SP - 73 EP - 83 KW - سه روش تمرینی آمادگی جسمانی KW - استقامت KW - قدرت KW - سرعت KW - هماتولوژی KW - فوتبالیست‌های نوجوان DO - N2 - هدفازاینتحقیقمقایسهاثرسهروشتمرینیمنتخبآمادگیجسمانیبرفاکتورهایهماتولوژیکفوتبالیست‌هاینوجواناست.در اینمطالعه که48فوتبالیستنوجوانشرکتداشتند، بهچهارگروهمساوی((n=12  تقسیمشدند.  گروهیک:بهطورمتناوبیکجلسهتمریناستقامتی،یکجلسهتمرینقدرتیویکجلسهتمرینسرعتیرا به مدت 15 جلسه انجامداند. گروهدو:پنججلسهاولپروتکلتمرینیراتمریناستقامتی،پنججلسهدومراتمرینقدرتیوپنججلسهآخرراتمرینسرعتیانجاممی دادند. گروهسه: هرسهفاکتور استقامت،قدرتوسرعترادرهرجلسهتمرین می کردند. گروهچهار: (گروه کنترل) فقط تمریناتروزمرهفوتبال را انجام می داند. قبلوبعدازاجرایپروتکلتمرینی(بعداز12ساعتناشتا) ازوریدبازوییتمامی شرکتکنندگانبهمقدار 5 سی­سی خون­گیریبهعملآمد. یافته­ها توسط آمار توصیفی و استنباطی (t  همبسته و ANOVA و آزمون تعقیبی توکی)، باسطحمعنیداری (05/0P<) مورد بررسی قرار گرفت. نتایجنشانداد، تعداد پلاکت­ها در گروه دو افزایش معناداری (029/0=P) نسبت به پیش از تمرین داشت. همچنین در گروهیک:تعدادگلبول­هایقرمز (05/0=P)  نسبت به گروه­ دو  و درصد هماتوکریت به ترتیب نسبت به گروه دو (009/0=P)و گروه سه (04/0=P) و گروه کنترل(01/0=P) و میانگین حجم گویچه­ای و پهنای توزیع گلبول قرمز نسبت به گروه سه به ترتیب  (009/0=P) و (02/0=P) افزایش معناداری داشت. در گروهسهتعدادپلاکت‌ها  نسبت به گروه یک افزایش معناداری (005/0=P) داشت. نتایجحاکیازایناست،جهت توسعهعوامل هماتولوژی و افزایش سطح آمادگی نوجوانان فوتبالیست، از روش تمرینی توسعه فاکتور های آمادگی جسمانی ( استقامت، قدرت و سرعت) همزمان، اما در جلسات تمرینی جداگانهاستفادهشود. UR - https://www.sportrc.ir/article_66148.html L1 - https://www.sportrc.ir/article_66148_097ecfb17689efb46eaf52af062940d2.pdf ER -