TY - JOUR ID - 97392 TI - نقش ابعاد هنرآفرینی شغل بر جو سازمانی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران JO - پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش JA - SPMI LA - fa SN - 1735.5354 AU - شعبانی بهار, غلامرضا AD - استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 11 IS - 2 SP - 63 EP - 74 KW - جو سازمانی KW - روحیۀ گروهی KW - منابع اجتماعی KW - وزارت ورزش و جوانان KW - هنرآفرینی شغل DO - N2 -   با توجه به اینکه هنرآفرینی شغل از ابزار توانمندسازی منابع انسانی است و اثر مطلوبی بر محیط سازمان می‌گذارد، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ابعاد هنرآفرینی شغل بر جو سازمانی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است. 191 نفر از کارشناسان و مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان به‌صورت تصادفی و براساس جدول کرجسی و همکاران (از جامعۀ 500 نفری) در تحقیق حاضر شرکت کردند و به پرسشنامه‌های هنرآفرینی شغل (تیمز و همکاران، 2012) و جو سازمانی (هالپین و کرافت، 1963) پاسخ دادند. پس از بررسی روایی صوری و محتوایی پرسشنامه‌ها توسط 17 نفر از استادان، روایی واگرا (بار عاملی بالای 40/0)، همگرا (AVE بالای 5/0) و افتراقی (AVE≥R2) نیز تأیید شد. تجزیه‌وتحلیل نتایج با استفاده از مدل معادلات ساختاری نشان داد که مهم‌ترین عامل برای ایجاد جو سازمانی مثبت از طریق هنرآفرین کردن منابع اجتماعی شغل حاصل می‌شود (65/0=R2، 04/8 = t، 62/0= r). با توجه به بار عاملی بالای روحیۀ گروهی (22/1=R2، 04/8 = t، 10/1= r) ، ‌ظر می‌رسد که بیش از آنکه ساختارهای شغلی در سازمان‌های دولتی ورزشی بزرگ به جرح و تعدیل نیاز داشته باشند، روابط اجتماعی و پویایی منابع انسانی می‌توانند جو سازمانی را دستخوش تغییرات مثبت کنند. به همین دلیل به مدیران و طراحان مشاغل در سازمان‌های بزرگ ورزشی پیشنهاد می‌شود که بیشتر بر ویژگی‌های اجتماعی شغل برای نیروی کار توجه کنند تا بتوان تا حدودی از پیامدهای منفی بوروکراسی در سازمان‌های بزرگ دولتی ورزشی جلوگیری کرد. UR - https://www.sportrc.ir/article_97392.html L1 - https://www.sportrc.ir/article_97392_f5771d7cb5d63a615cd215e218a463c4.pdf ER -