تعیین متغیرهای تبیین‌کنندۀ بازاریابی داخلی در فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از مدل بانسال

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران

2 استاد مدیریت ورزش، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشیارمدیریت ورزش، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران

چکیده

 
هدف از این پژوهش تعیین متغیرهای تبیین‌کنندة بازاریابی داخلی در فدراسیون کشتی با استفاده از مدل بانسال بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان، داوران و ورزشکاران ملی کشتی بود که طی پنج سال گذشته با فدراسیون همکاری داشتند و نمونه با جامعۀ آماری (280N=) برابر بود. اطلاعات از طریق پرسشنامة استاندارد شامل شش بعد بازاریابی داخلی مدل بانسال (آموزش، امنیت شغلی، پاداش، تسهیم اطلاعات، توانمندسازی کارکنان و کاهش فاصلۀ طبقاتی) گردآوری شد که روایی آن به تأیید متخصصان رسید و پایایی آن 75/0 به‌دست آمد. از آزمون‌های آماری K-S، t تک‌نمونه‌ای و تحلیل عاملی تأییدی به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که ابعاد آموزش، تسهیم اطلاعات و توانمندسازی وضعیتی بالاتر از سطح متوسط و ابعاد امنیت شغلی، پاداش و کاهش فاصلۀ طبقاتی در حد متوسط قرار داشتند. کاهش فاصلۀ طبقاتی بیشترین اهمیت و امنیت شغلی کمترین اهمیت را در تبیین بازاریابی داخلی فدراسیون کشتی داشتند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Determination of Explanatory Variables of Domestic Marketing in Islamic Republic of Iran Wrestling Federation Using Bansal Model

نویسندگان [English]

  • Bahman Tayebi 1
  • Mahmood Goodarzi 2
  • majid jalali 3
  • Ebrahim Alidoust 4
1 1. Assistant Professor, Department of Sport Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, Golestan University, Gorgan, Iran.
2 Professor of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Associate Professor of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
4 Associate Professor of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

 
The current research aimed to determine the explanatory variables of domestic marketing in Wrestling Federation using Bansal model. The statistical population included all staff, referees, and national athletes in wrestling cooperating with the federation for the past five years. The sample was equal to the population (N=280). Data were collected by the standard questionnaire including 6 dimensions of domestic marketing of Bansal model (education, job security, reward, information sharing, staff empowerment, and reduction of social class gap). The validity was confirmed by the experts and its reliability was achieved to be 0.75. In order to analyze the data, statistical tests of K-S, one-sample t test and confirmatory factor analysis were used. Findings showed that dimensions of education, information sharing and empowerment were above the average and dimensions of job security, reward and reduction of social class gap were about average. Reduction of social class gap had the highest importance and job security had the lowest importance in explaining the domestic marketing of the Wrestling Federation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bansal model
  • domestic marketing
  • Education
  • information sharing
  • job security
1-     Ahmad R,  Davar v,  Abdolhamid E, Marketing Management, Organization for the Study and Compilation of University Humanities Books(samt), 2005,  P(15)

2-     Bahman T, Zynolabedin F, Amin D GH,  Investigating the situation of domestic marketing in the General Department of Sports and Youth of Golestan Provinc”, The Second National Conference on New Scientific Achievements in the Development of Sports and Physical Education, Islamic Azad University, Gorgan Branch, (2013),  P:(119-124)

3-     Salim A, Determining the relationship between internal marketing and customer orientation in Isfahan General Directorate of Sports and Youth, Thesis to receive a master's degree in sports management, University of Tehran, 2013,  P:(92-99)

4-     Somayeh E, Investigating the relationship between internal marketing and customer orientation in the branches of Tehran Social Security Organization, Master Thesis, Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, 2010,  P:(102-108)

5-     Abolfal F, Ghasem  A, Nasrin  A  K, Sara S, Relationship between psychological factors of empowerment and entrepreneurship of the staff of the General Department of Physical Education of Khorasan Razavi Province”, Sports Management Magazine, 2011,  N(8), P(41-55)

6-     Seyed Mohamad U, Ali  S, Arash  Sh, The level of governance of internal marketing components and its impact on the development of service quality in Afshar Hospital in Yazd”, Marketing Management Magazine, 2012,  N(16), P(34-40)

7-     Abdelkader, Ahmed  Farouk, Elsaadany khalel  &  Gebril  Mohamed. Impact  of  internal marketing  on  the  service  quality  in  sport  clubs,  word  journal  of  sport   scinces, 2010,  3(s): 1196 – 1202

8-     Ahmed P K & Rafiq M,  Internal marketing: The tools and concept  for  change: Butterworth- Heinemann, 2002,p:78-80

9-     Ahmed  Ibrahim Choneim, Nahal Hassan  El-Tabie,  Effect  of  internal  marketing  Adoption  on  the  performance  of  the  commerecial  banks  in  Egypt”. Proceeding  of  9th  international  Business  and  social  science  research  conference, 6-8  january, 2014, 6(4): 113-119

10- Bansal  H,  Sharma M, Mendelson  B, The impact  of  internal  marketing  acttivitcs  on  external  marketing  outcome,  Journal  of  quality  management,2001,  6:61-77

11- Cooper  J  & Cronin  J, Internal marketing: competitive  trateegy  for  the  long-term  care  industry. Journal  of  Business  research, 2011, 8(6): 177-181

12- Gounarise  S, Internal- marketet  orientation  Amisconceived  aspect  of  marketing  Theory. Eouropen  Journal  of  marketing, 2010,  44(2): 160-169

13- Mishra  S, Internal marketing- A  Tool  to Harness  Employees, power  in  Service  organization  in  india. International  Journal  of  business  and  management, 2010,  185-193

14- Paul Davis Jerome,  The effects  of internal  marketing  on  Service  quality  within  collegiate  recreational  sport: a  quantitative  approach, A  dissertation  presented  in  partial  fulfillment  of  The requirement  for  the  degree  doctor  of  philosophy  in the  gredute  school  of  the  ohio  state  university,  2005, 6(2): 203-2016

15- Sadeghloo  M,  Habibi N Z, Rajabloo  R,  The relationship  between  internal  marketing  and  organizational  commitment  in  golestan sports  and  youth  offices,  pelegia  research  library, Advances  in  Applied  science  research,  2014, 5(1):316-319

16- Sulleman  I.s  Al-Hawary, Kamal  A.M. Al-qudan, petra  M. al-Abutayeh, sherrihan  M.al- Abutayeh, Dyala  Al-zyadatthe  Impact  of  internal  marketing  on   employees  job  satisfaction  of  commerecial  banks  in  Jordan.  Interdisciplinary  journal  of  contemporary  2013, vol 4,No 9

17- Tsai  et.al,  Using  internal  marketing  to  improw  organizational  commitment  and  Service  quality. Journal  of  advance, 2010, 3(1): 68-75

18- Varey  R  J,  A  model  of  internal  marketing  for  bulding  and  sustaining  a competitive  service  advantage, 1995,  p. 1-12