تأثیر بازاریابی تجربی بر تمایل خرید آنی و بازاریابی دهان‌به‌دهان با نقش واسطه‌ای رضایت و پاسخ عاطفی مشتریان کالاهای ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

چکیده

 
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر بازاریابی تجربی بر تمایل خرید آنی و بازاریابی دهان ‌به ‌دهان با نقش واسطه‌ای رضایت و پاسخ عاطفی مشتریان کالاهای ورزشی بود. جامعۀ آماری پژوهش مشتریان فروشگاه‌های لوازم ورزشی شهر کرمانشاه بودند. به‌علت نبود آمار رسمی، جامعه به‌صورت نامحدود درنظر گرفته شده و با استفاده از فرمول تعیین حجم جامعۀ نامشخص کوکران 384 پرسشنامه جمع‌آوری شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. از پرسشنامه‌های بازاریابی تجربی (اشمیت، 1999)، خرید آنی و بازاریابی دهان‌به‌دهان (فلاین و همکاران،2000) و پرسشنامۀ محقق‌ساختۀ رضایت و پاسخ عاطفی استفاده شد. داده‌ها با نرم‌افزار AMOS و SPSS تجزیه‌وتحلیل شد. روایی محتوا و سازۀ پرسشنامه تأیید شد و پایایی کلی پرسشنامه‌ها 89/0 به‌دست آمد.
نتایج نشان‌دهندۀ تأثیر مثبت مؤلفه‌های بازاریابی تجربی بر خرید آنی و بازاریابی دهان‌به‌دهان با توجه به نقش واسطه‌ای رضایت و پاسخ عاطفی مشتری است. بر این اساس بازاریابان شرکت‌های کالای ورزشی می‌توانند از بازاریابی تجربی رضایت مشتری را به‌دست آورند، او را به خرید تشویق کرده و مشتری را مبلغ شرکت خود کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Experiential Marketing on Impulsive Buying Tendency and Word of Mouth Marketing with the Mediating Role of Satisfaction and Emotional Response in Sporting Goods Customers

نویسندگان [English]

  • Shahab Bahrami 1
  • Sahar Amiri 2
1 sport managment islamic azad university kermanshah iran
2 MSc of sport management, Faculty of RAZI sport sciences, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]

 
The aim of this study was to examine the effect of experiential marketing on impulsive buying tendency word of mouth with the mediating role of satisfaction and emotional response of sporting goods customers. The statistical population consisted of customers of sporting goods stores in Kermanshah city. Due to the lack of official statistics, the population was considered as unlimited and 384 questionnaires were collected using Cochran formula for sample size calculation. The research method was descriptive-correlation and applied in terms of objectives. Experiential marketing questionnaire (Schmitt, 1999), impulsive buying and word of mouth marketing questionnaire (Flynn et al. 2000) and the researcher-made questionnaire of satisfaction and emotional response were used. The data were analyzed by SPSS and AMOS. The content and construct validity of the questionnaire was confirmed and the general stability of the questionnaires was calculated as 0.89. The results showed the positive effect of the experiential marketing components on impulsive buying and word of mouth marketing with regard to the mediating role of satisfaction and emotional response in customers. Sporting goods marketers can use experiential marketing to obtain customer satisfaction, encourage them to buy and turn the customers their advertisers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Experiential Marketing
  • impulse buying tendency
  • satisfaction and the emotional response
  • Word of Mouth Marketing
1-     Jen,Everton. L. The effect of customization of customer loyalty programs on value and loyalty intention, Indiana Pursue University, Master of seience thesis. (2012).
2-     Nazari M. Ghaderi abed A.[The model for investigating the factors affecting the behavior of sudden purchase behavior(In Persian)]. Business Management, 1390 ; 3 (NO.24) : 127- 140.
 
3-     Saeednia H, Godarzi A.[Review the impact of empirical marketing on behaviour after consumers purchase food products(In Persian)]. Jornal of Industrial Strategic Management.1392 ; 10(NO.31) : 79-90.
4-     Tracy B, [sales psychology(In Persian)].Gharache daghi M translation , Tehran : Asim; 1384.
5-     Rachell ,M.Maarten J. Comment: Measuring marketing effectiveness around major sports events: A comparison of two studies and a call for action. Intern. J. of Research in Marketing ,2010; 31: 30–32.
6-     Nagasawa ,Sh. Customer experience Management Influencing on human Kansei to management of technology. The TQM Journal , 2008; 20 (No. 4).
7-     Tsaur, ShChiu,Y b.,& Wang, Ch. The Visitors Behavioral Consequences of Experiential Marketing. Journal of Travel & Tourism Marketing,2007 ; 21(1)
8-     Hanks , P.Sivakumaran, B and Marshall, R. Impulse buying and variety seeking: A trait-correlates perspective, Journal of Business Research, 63( 3): 276-283.
9-     Oushida, E. The effects of marketing mix elements on brand equity. Privredna kretanja i ekonomska politika, 2009; 15(102): 20-30.
10-  Uhanson,K. Marketing Management 14e. Pearson Education Limited.2013.
11-  Ahadian A. [The marketing experience is based on recreational shopping on the internet. A master 's degree in Business Administration (In Persian)]. The Free University of Qazvin ; 1389 .
12-  Samson ,A, Benjamin G. Voyer. The Role of Advertizment on Emergency purchasing situations: Implications for consumer decision-making. Journal of Economic Psychology.2014.
13-  Abedi B, Asgari N, Safari H, Assadzadeh A, Rahnama A.[ The facilitating effect of individual, environmental and fashion involvement factors on impulse buying (In Persian)]. Business Management,1394; 7(NO.1) : 127-144.
14-  Ghaffari Ashtiyani P. Akbari B. [The Study of Effective Factors on Cosmetic Impulse Buying(In Persian)]. Marketing Management , 1392 ; 8 ( No. 20 ) : 1 - 14.
15-  Schmitt ,B.Experiential Marketin. Journal of Marketing Management, 1999; 15:1-3,53- 67.
16-   Solja E, Liljander, V, Soderlund,M. Short brand stories on packaging: An examination of consumer responses. Psychology & marketing. 2018; 35(4) : 249- 319.
17-  Daniel C.Funk. Introducing a Sport Experience Design (SX) framework for sport consumer behaviour research. Sport Management Review.2017; 20(2) : 145- 158
18-  Chu, W, Kim,T, Won,D.Predicting consumers’ intention to purchase sporting goods online: An application of the model of goal-directed behavior", Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 2018; 30 (2) : 333-351, 
19-  Mc cool, F., Werth, L, & Deutsch, R. Reflective and impulsive determinants of consumer behavior. Journal of Consumer Psychology,2004; 16: 205-216.
20-  Rahnama A. [Assess the impact of situational factors on recreational shopping [MSc](In Persian)].Qazvin university;1389.