مدل ارتباطی شبکه‌های اجتماعی، سواد رسانه‌ای، سرمایۀ اجتماعی و هویت اجتماعی دست‌اندرکاران برنامه‌های ورزشی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی گروه علوم انسانی مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران- ایران

2 استادیار گروه علوم انسانی مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران- ایران

3 استاد گروه علوم انسانی مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران- ایران

چکیده

 
هدف از این تحقیق بررسی مدل ارتباطی شبکه‌های اجتماعی، سواد رسانه‌ای و سرمایۀ اجتماعی با هویت اجتماعی دست‌اندرکاران برنامه‌های ورزشی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بود. روش تحقیق کاربردی، راهبردی، کمی و همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش تمامی دست‌اندرکاران برنامه‌های ورزشی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بودند و به‌منظور برآورد حجم نمونه از نرم‌افزارSPSS Sample Power  استفاده شد که با مدنظر قرار دادن حداکثر متغیر مستقل اثرگذار بر متغیرهای وابستۀ درگیر در مدل‌های رگرسیونی پژوهش و درصد خطای 05/0، توان بالاتر از 80/0 و حجم اثر 05/0، حجم نمونه براساس جامعۀ350 نفری حدود تعداد 324 نفر برآورد شد که به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها به‌صورت میدانی با کمک پرسشنامه‌های محقق‌ساختۀ شبکۀ اجتماعی، پرسشنامۀ سرمایۀ اجتماعی فورسل و همکاران (2018)، پرسشنامۀ سواد رسانه‌ای سیمونز و همکاران (2017) و پرسشنامۀ هویت اجتماعی صفاری‌نیا و روشن (1390) صورت گرفت. تحلیل داده‌ها نیز با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و در سطح خطای 5 درصد با استفاده از نرم‌افزارSPSS  نسخۀ 23 و Smart PLS  نسخۀ 6/2/3 انجام گرفت. یافته‌ها نشان داد که مدل دارای برازش لازم است، یعنی شبکه‌های اجتماعی و سرمایۀ اجتماعی از طریق سواد رسانه‌ای بر هویت اجتماعی دست‌اندرکاران برنامه‌های ورزشی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران اثر معنااری داشته‌اند. همچنین پیشنهاد می‌شود مطالعه‌ای مشابه روی دست‌اندرکاران سایر رسانه‌های ورزشی از جمله خبرگزاری‌های ورزشی و مسئولان وبلاگ‌های ورزشی صورت گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Communication Model of Social Networks, Media Literacy, Social Capital and the Social Identity of the Sport Program Makers of the Islamic Republic of Iran Broadcasting

نویسندگان [English]

  • Hossein Zokaei 1
  • Seyed Hamid Sadjdadi Hezaveh 2
  • Farshad Tojari 3
  • Abdolreza Amirtash 2
1 PhD Student, Sport Management Department, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Sport Management Department, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
3 Professor, Sport Management Department, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

 
The aim of this study was to investigate the communication model of the social networks, media literacy, social capital and social identity of the sport program makers in the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB). This methodology was applied, strategic, quantitative and correlation. The statistical population consisted of all IRIB sport program makers. SPSS Sample Power software was used to estimate the size of the sample. Considering the maximum independent variable affecting the dependent variables involved in research regression models and error percentage of 0.05, power above 0.80 and the effect size of 0.05, the sample size was estimated to be 324 subjects who were selected from a population of 350 subjects. The subjects were selected by convenience sampling method. Data were collected by the researcher-made social network questionnaire, social capital questionnaire of Forsell et al. (2018), media literacy questionnaire of Simons et al. (2017) and social identity questionnaire of Safari Nia and Roshan (2011). Data were analyzed by structural equation modeling and SPSS23 and Smart PLS3/2/6 with error level of 5%. The findings indicated that the model had the necessary fit which means that social networks and social capital had significant effects on social identity of the sport programs makers of the Islamic Republic of Iran Broadcasting through media literacy. It is suggested that similar researches are conducted on the authorities of other sport media including sport news agencies and the managers of sport weblogs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Media Literacy
  • Social Capital
  • Social Identity
  • Social Networks
  • sport programs
[1]   Heidarian A, Mirzaee, sh., Naderian Jahromi, M.,. Analysis of the Content of Sport Programs of Broadcasting with Emphasis on the Sport Components (In Persian). Communication Management in Sport Media. 1393;2(6).
[2]   Sam.J. MDIA5005, Sports, Media and Culture: Session 1. School of the Arts and Media; 2017.
[3]   Grimm J. Dynamics of National Identity. UNICEF: International Conference on Institutionalization of Child Rights in the Digital Future; Istanbul.2014.
[4]   Memar S, Adlipoor, S. Virtual Social Media and Identity Crisis (with Emphasis on Iran's Identity Crisis) (In Persian). Social Research Study. 1391;1.
[5]   Francisco JM-C, Joan Torrent-Sellens, Inés González-González. Opening the Black-Box in Lifelong E-Learning for Employability: A Framework for a Socio-Technical E-Learning Employability System of Measurement (STELEM). Ustainability. 2018;10(1014).
[6]   Gündüz U. The Effect of Social Media on Identity Construction. , Mediterranean Journal of Social Sciences. 2017;8(5).
[7]   Boyd DM, Ellison, N. B.,. Social network sites: definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication. 2007;13.
[8]   Pempek T, et al. College students' social networking experiences on Facebook. Journal of Applied Developmental Psychology. 2009;30.
[9]   Cheung C-k, Chau, Connie, . Implementing Media Literacy Education in the Junior Secondary English Curriculum in Hong Kong: Reasons and Limitations. International Journal of Media and Information Literacy. 2017;2(2).
[10]Gidenz, A., [Sociology (In Persian)], Chavoshian, H., 1386, Tehran, Ney Publisher.
[11]Abasi ghadi M, Khalili Kashani, M.,. The Effect of Internet on National Identity (In Persian). Strategic Studies Institute of Tehran. 1390.
[12]Huselid MAJHRM. The science and practice of workforce analytics: Introduction to the HRM special issue. 2018;57(3):679-84.
[13]Kumar R, Singh MJSAJoMS. Impact of Digital Literacy among Research Scholars of Library and Information Science of Babasaheb Bhimrao Ambedkar University, Lucknow: a Study. 2015;1(2).
[14]Memar S, Ghorbani, F., Parent's Living Experience of High School Girl Students regarding the Cultural Dangers of the Internet (case study: Semirom City) (In Persian). Communicational researchs. 1392;75:54-124.
[15]Yazgan ADJİO. Potter, WJ. Media Literacy: Sage Publications. Thousand Oaks. US 467 pages. 2010;9(1).
[16]Azari G, Omidvar, T. Investigating the Role of Social Media on Social Capital (In Persin). Communicatio Culture. 1391;2(6).
[17]Van Deursen AJJTIEoME. Digital Divide: Impact of Media Literacy. 2017:1-8.
[18]HasanZadeh M. Sport Marketing (In Persian). Porseman Publisher; 1384.
[19]Ali Mohammad M, Ghorbani, F. The Role of Broadcasting in Improving Health (In Persian). journal of Qualitative Research in Health Sciences. 1394;4(3).
[20]Kafashi M, Fallahi, A.,. The Effect of Virtual Social Media on Social Identity of Youngers of Tehran City (In Persian). 1393;421(46):135-64.
[21]Bakhshi Telyabi S, Hashemi, Sh., Soltanifar, M., . The Negative Effects and Results of Social Media (Face Book, Twitter, Line, Viber on Social Identity of Users (In Persian). 1394;10(3):31-9.
[22]Stokes J, Price B. Social Media, Visual Culture and Contemporary Identity. 2017.
[23]Jiang H, Carroll JM, editors. Social capital, social network and identity bonds: a reconceptualization. Proceedings of the fourth international conference on Communities and technologies; 2009: ACM.
[24]Gilchrist A, Bowles M, Wetherell M. Identities and social action: Connecting communities for a change: Community Development Foundation London; 2010.
[25]Chan MJJ, Quarterly MC. Media use and the social identity model of collective action: Examining the roles of online alternative news and social media news. 2017;94(3):663-81.
[26]Christoforou AJCjoe. On the identity of social capital and the social capital of identity. 2012;37(4):719-36.