نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشگاه جامع گلستان
2 استاد دانشگاه تهران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The aim of this study was to investigate those factors affecting the quality improvement of training of undergraduate physical education human resources with a job capabilities approach.Quality improvement factors included areas and environmental conditions, inputs, processes, outputs, outcomes and impacts with totally 20 sub-factors. The research method was descriptive, correlation and application in terms of aim which was conducted as a field study. Data were collected by interview and a researcher-made questionnaire. 350 questionnaires were sent to 400 faculty members of physical education and sports sciences faculties and independent groups of Iran state universities. To obtain more sample and better data, 243 questionnaires were selected for final analysis which belonged more to the suggested sample of Morgan table (217). Face and content validity of the questionnaire was evaluated according to the viewpoints of experts and professors as well as a review of the literature. The reliability was calculated using Cronbach's alpha (α=96.2). The results of multiple regression showed that entrepreneurship (beta ratio 0.360) had the largest contribution to enlightening the changes in job capabilities and then rules and regulations (0.215), monitoring and evaluation (0.208), cultural - sports activities (0.189), structure (- 0.172), practical training (0.153), theoretical training (0.144) and leadership (- 0.89) were placed. For one standard deviation increase in the independent variable of entrepreneurship,0.360 standard deviations were created in the dependent variable of job capabilities. Finally, 8 remaining variables were able to explain 57% of the job capabilities changes and 43% were related to the variables which were not predicted in this study.
کلیدواژهها [English]
5.جعفرزاده، مرتضی. (1384). "طراحی و تبیین کارآفرینی دانشآموختگان دانشگاه- مورد دانشگاه تهران". رساله دکتری، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ص ص:78-61.
6.ذوالاکتاف و همکاران، (1383). "روزآمد کردن برنامه درسی کارشناسی تربیت بدنی از نظر اعضای هیات علمی". فصلنامه المپیک، سال دوازدهم، شماره 2، ص ص، 19-7.
7.روینستین، (2003). کتاب "راهنمای خود- ارزشیابی".ترجمه حسنرضا زینآبادی و اسماعیل زارعیزوارکی، تهران: علوم و فنون، ص ص:125-113.
8.شورای عالی انقلاب فرهنگی (1384). گزارش "هیات نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی"، ص ص:54-47.
9.علیزاده، محمدحسین و نصیری، خسرو (1380). "بررسی مشکلات شغلی دانش آموختگان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی". حرکت، شماره 7، ص ص، 89-77.
10.فراهانی، ابوالفضل (1386). "انتظارات شغلی دانشجویان تربیتبدنی از اشتغال و آیندهی شغلی آنان در استان خراسان رضوی". نشریه علمی رویش، جهاد دانشگاهی، شماره 19، ص ص:21-12.
11.فراهانی و همکاران (1389). "نقشآموزشهایرسمیوبرنامههایکمک درسیرشتةتربیتبدنیدرمقطع کارشناسی ارشددرتأمینمهارتکارآفرینیدانشجویانازنظردانش آموختگان". مجله مدیریت ورزشی، شماره 6، ص ص، 119-101.
12.قریشی راد، فخرالسادات، (1387). "امیدواری به اشتغال در آینده دانشجویان علوم انسانی". مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان، جلد29، شماره 1، ص ص 47-66.
13.کوزه چیان، هاشم. (1374)."ارزشیابیعواملآموزشی(نیرویانسانی،تأسیساتو تجهیزات)دانشکدههایتربیتبدنیدرمقطعکارشناسی- دانشکدهعلومانسانی دانشگاهتربیتمدرس". رساله دکتری، ص ص:88-75.
14.میزانی، مهران، (1387). "بررسی مشکلات تدوین پایاننامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی در دانشگاههای منتخب". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ص ص:67-54.
15.مهرابی و همکاران (1387). "بررسینگرشدانشجویانتربیتبدنینسبتبهشغلآیندهخودو ارتباطآنبانیازرشدیآنها". بیتا.
16.نجف زاده و همکاران (1389)."بررسیوضعیتآموزشی،پژوهشیوامکاناتگروههایتربیتبدنیوعلوم ورزشیمناطقمختلفدانشگاهآزاداسلامیکشورازدیدگاهمدیرانو اساتیدگروهها". مجله فراسوی مدیریت، سال چهارم، شماره 13، ص ص، 213-189.
17.یمنی دوزی سرخابی، محمد و بهادری حصاری، مریم (1387). "مقایسه برخی عوامل موثر بر کیفیت آموزش دورههای کارشناسی ارشد در دانشگاههای شهید بهشتی و صنعتی شریف". نشریه علمی پژوهشی آموزش عالی ایران، شماره 1، ص ص:45-32.
18.Adams, Don, (1998). “Extending the educational planning Discourse." Comparative education review. VOL 32, NO4. Vol. 29, Issue. 4, p: 73.
19.Adelman, I. & Morris, C.T. (1973). “Economic growth and social equity in developing countries”. Stanford University Press. Vol. 15, Issue. 12, p: 62.
20.Clanchy, J., & Ballard, B. (1995). “Generic skills in the context of higher education.” Higher Education Research and Development, Vol. 14(2), Issue. 23, p:155–166.
21.Harvey, L., Moon, S., & Geall, V. (1997). “Graduates’ work: Organisational change and students’attributes.” Centre for Research into Quality. Retrieved May 17, 2002 from http:// www.ce.acu.uk/crq/publications/gw/gwcon.htm, p: 42.
22.Knouse, Stephen B., Tanner, John T., Harris, Elizabeth W. (1999). “The Relation of College Internships, College Performance, and Subsequent Job Opportunity”. Journal of Employment Counseling, Vol. 36, Issue. 1, p: 35.
23.Richardson Key (1998).“The Quan Tifiable Feedback: can it really Measure Quality?”Quality Assurance in Education, vol 6; Nu4; 1998 .pp: 212-219
24.Sanial ET all (1991). “Relationship between higher education and the labor market in the area of Java, Indonesia”. Jourenal of Higher Education, vol. 5, No. 12. pp: 57-69.
25.Stella A. and Woodhouse (2006). Ranking of higher Education Institutions; Canberra, Austria Universities Quality agency, Occasional Publications Number 6, p: 83.
26.Thompson, J., Geoff, A. (2000). “Social entrepreneurship: A new Look at the people and the potential”. Management Decision, Vol.38. No.5, p: 57.