@article { author = {Khodadadi, Mohammad Rasoul and Farahani, Abolfazl and Ghasemi, Hamid and Honari, Habib}, title = {The Study of Factors Affecting Loyalty to Fan-Based Brand Equity(FBBE) in Iran Football Super League Clubs}, journal = {Sport Physiology & Management Investigations}, volume = {9}, number = {2}, pages = {35-49}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {1735.5354}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This study aimedatinvestigating the factors affecting loyalty to fan-based brand equity (FBBE) of Iran football super league clubs.This study was descriptive-analyticalconductedas a survey. The statistic population consisted of football club fans of Iran 13thfootball super league and 880 subjects were selected as the sample by stratified and cluster random sampling methods. A researcher-made questionnaire of FBBE with 45 items in 7-point Likert scalewas used to collect data. Content validity of the questionnaire (CVI=0.91) was confirmed by 10 experts. In a pilot study, the reliability was obtainedby test-retest (ICC=0.89) and Cronbach’s alpha coefficient (0.81). Data were analyzed by simultaneous multiple regression in SPSS20. The results indicateda high R2 score and the stronger relationship of the model.Durbin-Watson test showed no correlogram and independent errors in criterion variable. F test revealed a linear significant relationship between predictor and the criterionvariables.Brand association attributes, attitudesand identity had significant effectson brand loyalty (P<0.001). The brand association benefits had no significant effect on brand loyalty (P˃0.05). Brand association attitudes with a standardized coefficient of 0.552 had the greatest effect on loyalty.}, keywords = {Brand Association,brand identity,Brand Loyalty,fans,Football}, title_fa = {مطالعه عوامل موثر بر وفاداری به ارزش ویژه برند مبتنی بر هوادار(FBBE) در باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران}, abstract_fa = {هدف این پژوهش عوامل موثر بر وفاداری به ارزش ویژه برند مبتنی بر هوادار(FBBE) در باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران است. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بوده و بصورت پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری هواداران باشگاه‌های فوتبال حاضر در لیگ سیزدهم برتر فوتبال ایران بود و نمونه آماری880 نفراز این جامعه که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و خوشه‌ای انتخاب شده‌اند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق‌ساخته(FBBE) با 45 گویه در مقیاس هفت مرتبه‌ای لیکرت می‌باشد که روایی محتوای کل پرسشنامه توسط 10 نفر از متخصصان فن(91/0 CVI =)، بوده و پایایی در مطالعه مقدماتی با دو روش پایایی آزمون- بازآزمون (89/0ICC =) و با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ 81/0 بدست آمده است. داده‌های تحقیق با استفاده از رگرسیون چندگانه همزمان در محیط نرم افزار Spss20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از بالا بودن مقدار عددی ضریب تعیین و قوی‌تر بودن رابطه مدل است. آزمون دوربین-واتسن نشان از نبود خود همبستگی و خطاهای مستقل از هم در متغیر ملاک بود.با توجه به آزمون F  بین متغیرهای ملاک و پیش‌بین رابطه خطی معنی‌داری وجود دارد. ویژگی‌های تداعی برند، نگرش‌های تداعی برند و هویت تداعی برند بر وفاداری دارای تاثیر معنی‌داری می‌باشند (001/0p<). منافع تداعی برند بر وفاداری دارای تاثیر معنی‌داری نمی‌باشد (05/0p>). میزان تاثیر نگرش‌های تداعی برند با ضریب استاندارد شده 552/0 بیشترین تاثیر را بر وفاداری دارد.    }, keywords_fa = {تداعیات برند,هویت برند,وفاداری برند,هواداران,فوتبال}, url = {https://www.sportrc.ir/article_61450.html}, eprint = {https://www.sportrc.ir/article_61450_273502ab199d1d5071ec549f8e5418e0.pdf} }