@article { author = {Azari, Bina and seyed ameri, mir hassan and Moharamzadeh, Mehrdad}, title = {The Relationship between Psychological Empowerment and Organizational Learning in Sport and Youth Offices in Kermanshah Province}, journal = {Sport Physiology & Management Investigations}, volume = {9}, number = {1}, pages = {67-77}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {1735.5354}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate the relationship between the psychological empowerment and organizational learning in Sport and Youth offices in Kermanshah province. This study was descriptive-correlation and conducted as a field study. Data were collected by two standard questionnaires: Psychological Empowerment based on Spritzer model and Organizational Learning according to Nefe model. Statistical population included all male and female staff of Sport and Youth offices of Kermanshah province (N=150). All the population was considered as the sample. Data were analyzed based on research hypotheses using Pearson correlation coefficient and multiple regression. Results of Pearson correlation showed a positive and significant relationship between psychological empowerment and its dimensions with organizational learning and its dimensions. Also, sense of competence (β=0.90) and sense of self-determination (β=0.40) could positively and significantly predict organizational learning. These findings show that empowered staff are required to improve organizational learning and to transform an organization into a dynamic one.}, keywords = {Psychological empowerment,organizational learning,Sport and Youth office,staff,Kermanshah}, title_fa = {ارتباط بین توانمندسازی روانشناختی با یادگیری سازمانی در ادارت ورزش و جوانان استان کرمانشاه}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی با یادگیری سازمانی در میان کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه می­باشد. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و به شیوه میدانی انجام گرفت. برای گردآوری داده­های پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روانشناختی بر اساس مدل اسپریتزر و یادگیری سازمانی بر اساس مدل نیفه استفاده شده است. جامعه آماری شامل 150 نفر که تمامی کارکنان مرد و زن ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه بود را تشکیل می­داد. نمونه آماری در این تحقیق شامل کل کارکنان مرد و زن ادارات ورزش و جوانان بود. در این تحقیق از دو پرسشنامه استاندارد(پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و پرسشنامه یادگیری سازمانی نیفه) استفاده شد. داده­های تحقیق پس از جمع آوری بر اساس فرضیه­های پژوهش و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و  رگرسیونچندگانه تحلیل شدند. نتایج به دست آمده از ضریب همبستگی نشان داد که بین توانمندسازی روانشناختی و ابعاد آن با یادگیری سازمانی و مولفه­های آن رابطه مثبت و معنی­دار وجود دارد. همچنین مشخص شد که احساس شایستگی با (90/0=β) و احساس استقلال با (40/0=β) توان پیش بینی مثبت و معنی­دار یادگیری سازمانی را دارا هستند. یافته­های پژوهش مبین این است که برای بالا بردن یادگیری سارمانی و تبدیل سازمان به یک سازمان پویا به کارکنانی توانمند نیاز خواهد بود. }, keywords_fa = {توانمندسازی روانشناختی,یادگیری سازمانی,اداره ورزش و جوانان,کارکنان,کرمانشاه}, url = {https://www.sportrc.ir/article_61468.html}, eprint = {https://www.sportrc.ir/article_61468_0dfe142b5f3dcb5406cd9dfa265b6b33.pdf} }