@article { author = {Ghofrani, Mohsen}, title = {The Role of Sports Media in Team Identity Formation and its Relationship with Loyalty in Football Fans}, journal = {Sport Physiology & Management Investigations}, volume = {7}, number = {2}, pages = {89-100}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1735.5354}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate the role of sports media inteam identity formation and its relationship with loyalty in football fans. Research method was descriptive, correlation, and application regarding the aim. The statistical population included all students and staff of Sistan and Baluchestan University who were studying and working at this university in the academic year 2012-2013. Since the size of the statistical population was more than 10000 subjects, the sample was determined by Morgan table (n=384). The questionnaires of Kim sports media (2008), Trail and James team identity (2001), and Chan Suk loyalty (2010) were used to collect data. The validity of these questionnaires was approved by physical education professors and their reliability was determined using Cronbach's alpha coefficient as 0.91, 0.83, 0.89 respectively. Data analysis was conducted with descriptive and inferential statistics. In descriptive statistics, frequency, frequency percentage, mean and standard deviation were used and in inferential statistics, Pearson correlation coefficient and simple linear regression method (Inter) were applied. Results showed a significant relationship of sport media with team identity and loyalty of their fans (r=0.87 and r=0.71). Simple linear regression results showed that team identity (beta coefficient= 0.53) was a stronger predictor of sports media than loyalty (coefficient=0.37).}, keywords = {Sports Media,Identity,Team Identity,Loyalty,fans}, title_fa = {نقش رسانه های ورزشی در شکل گیری هویت تیمی و رابطه آن با وفاداری در هواداران فوتبال}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش رسانه های ورزشی در شکل گیری هویت تیمی و رابطه آن با وفاداری در هواداران فوتبال بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی  و با توجه به هدف از نوع کاربردی است. جامعۀ آماری شامل کلیه دانشجویان و کارمندان دانشگاه سیستان وبلوچستان بودند که در سال تحصیلی 92-1391 در این دانشگاه مشغول به تحصیل وخدمت هستند. از آنجا که حجم جامعۀ آماری بیش از 10000 نفر بود، بر اساس جدول نمونه گیری مورگان، تعداد نمونه 384 نفر تعیین شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های مصرف رسانه های ورزشی کیم (2008)، هویّت تیمی تریل و جیمز (2001) و وفاداریچان سوک (2010) استفاده شد. روایی پرسشنامه ها توسط اساتید تربیت بدنی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب (91/0، 83/0، 89/0) به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شده. در سطح آمار توصیفی، از شاخص های آماری فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد استفاده شده و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده به روش اینتر می باشد. نتایج پژوهش نشان داد که رسانه های ورزشی رابطة معنی داری با ایجاد هویت تیمی و وفاداری هواداران آنان دارد (87/ 0= rو71/۰r=). نتایج رگرسیون خطی ساده نشان می دهد، هویت تیمی با ضریب بتای 53/0 پیش بینی کننده قویتری نسبت به وفاداری با ضریب 37/0 برای رسانه ورزشی می باشد.}, keywords_fa = {رسانه,ورزش,هویت تیمی,وفاداری,هواداران}, url = {https://www.sportrc.ir/article_66464.html}, eprint = {https://www.sportrc.ir/article_66464_a03d7a8e8056084e2646b273ccb11a64.pdf} }