@article { author = {Yazdani, Ali Asgar and Hosseini, Seyed Emad and Benar, Nushin and Reyhani, Mohammad}, title = {The Hurdles of Sport Sponsorship of Companies in North Khorasan Province}, journal = {Sport Physiology & Management Investigations}, volume = {8}, number = {3}, pages = {29-40}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735.5354}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate the hurdles of sport sponsorship of companies in the province of North Khorasan. The research method was descriptive survey. The statistical population consisted of 106 managing directors, marketing managers, financial managers and directors of sport departments from 54 production, service and commercial large companies in the province of North Khorasan who had the ability of sport sponsorship. The statistical sample was equal to the statistical population and 84 questionnaires were used. The data were collected by a researcher-made questionnaire in a 5-point Likert scale; its validity was confirmed by 15 sport management experts and Cronbach’s Alpha coefficient was used to test the reliability (r=0.79). To measure construct validity and determine the factors, exploratory factor analysis with a Varimax rotation was used. Analysis of variance with repeated measures and LSD post hoc test were used to test the hypotheses (P≤0.05.). According to the factor analysis, 24 items were classified into three categories. The results showed a significant difference among 3 hurdles of sport sponsorship (management-advertising, economic-social and communication-environmental). With the interaction of the government, companies and sport clubs, it is suggested that necessary facilities should be provided to encourage companies and to decrease the effect of hurdles. Also, advertising factors such as desirable image of sponsor companies should be used to improve sponsorship.}, keywords = {sport sponsorship,hurdles of sport sponsorship,management-advertising factor,economic-social factor,communication-environmental factor}, title_fa = {موانع حمایت ورزشی شرکت‌ها در استان خراسان شمالی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی موانع حمایت ورزشی شرکت­ها در استان خراسان شمالی بود. این پژوهش توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، 106 نفر از مدیران عامل، مدیران بازاریاب، مدیران مالی و یا مسئولین بخش­های ورزشی 54 شرکت بزرگ تولیدی، خدماتی و بازرگانی استان خراسان شمالی که توانایی حمایت ورزشی را داشتند. نمونه آماری برابر با جامعه آماری انتخاب شد که در مجموع پرسشنامه 84 آزمودنی مورد استفاده قرار گرفت. ابزار اندازه­گیری، پرسشنامه محقق ساخته­ای با مقیاس پنج ارزش لیکرتی می­باشد که روایی آن را 15 نفر از صاحب­نظران مدیریت ورزشی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (79/0) محاسبه گردید. برای روایی سازه و شناسایی عوامل از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریمکس استفاده و برای آزمون فرضیه­های تحقیق از آزمون تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر و آزمون تعقیبی LSD، در سطح معنی­داری 05/≤0P استفاده گردید. براساس تحلیل عاملی، 24 گویه در سه عامل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده­ها نشان می­دهد که بین سه مانع حمایت ورزشی تفاوت معنی­داری وجود دارد که به ترتیب این موانع "مدیریتی- تبلیغاتی، اقتصادی- اجتماعی و ارتباطی- محیطی" نام­گذاری شدند. در مجموع پیشنهاد می­شود برای کاهش تاثیر موانع با تعامل میان دولت، شرکت­ها و باشگاه­های ورزشی، تسهیلات لازم جهت تشویق شرکت­ها فراهم گردد. همچنین عوامل تبلیغاتی نظیر انعکاس مطلوب حمایت ورزشی جهت بهبود حمایت بکار گرفته شود.  }, keywords_fa = {حمایت ورزشی,موانع حمایت ورزشی,عامل مدیریتی- تبلیغاتی,عامل اقتصادی- اجتماعی,عامل ارتباطی- محیطی}, url = {https://www.sportrc.ir/article_66962.html}, eprint = {https://www.sportrc.ir/article_66962_ed2bc5bea5994b5303f3fb53b187bd8f.pdf} }