TY - JOUR ID - 60151 TI - مقایسۀ واکنش هواداران تیم‌های خودی و رقیب نسبت به حامیان مالی (مطالعۀ موردی: باشگاه سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان) JO - پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش JA - SPMI LA - fa SN - 1735.5354 AU - قاسمی سیانی, مجتبی AU - رضوی, محمدحسین AU - دوستی, مرتضی AD - دانشجوی کارشناسی‌ارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران AD - دانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 9 IS - 4 SP - 121 EP - 132 KW - باشگاه KW - تیم خودی KW - تیم رقیب KW - حامیان مالی KW - هواداران DO - N2 -   هدف ­از­ تحقیق حاضر مقایسۀ­ واکنش هواداران تیم خودی و رقیب نسبت به حامیان مالی در دو تیم فوتبال سپاهان­ و ذوب­آهن­ اصفهان بود. روش تحقیق توصیفی و روش اجرا پیمایشی بود. جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ هواداران تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن در فصل سیزدهم لیگ برتر بودند و حجم نمونه با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی 367 نفر انتخاب شد. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامۀ محقق‌ساخته بود که روایی محتوایی آن را هشت تن از استادان مدیریت ورزشی تأیید کردند و پایایی پرسشنامه‌ها از طریق آلفای کرونباخ برای حامی مالی تیم سپاهان و ذوب‌آهن به‌ترتیب 83/0r= و 86/0 r= به‌دست آمد و پایایی پرسشنامه­ها تأیید شد. برای توصیف داده­ها از آمار توصیفی و برای بررسی فرضیه‌ها در سطح 05/0 از آزمون‌های یومن ویتنی و همبستگی اسپیرمن استفاده شد. نتایج نشان داد حمایت حامیان مالی از فوتبال ­در هواداران تیم خودی و تیم رقیب تفاوت معناداری دارد (0001/0)، همچنین بین تصویر عمومی حامیان مالی دو تیم و علاقه‌مندی به حامی و تبلیغات توصیه­ای در هواداران سپاهان و ذوب‌آهن ارتباط مثبت و معنا‌داری مشاهده شد (0001/0)، تنها بین تصویر عمومی حامی تیم ذوب‌آهن و تبلیغات توصیه­ای در هواداران ذوب­آهن ارتباطی مشاهده نشد (23/0). به باشگاه‌ها پیشنهاد می‌شود برای اینکه شرکت‌های حامی به هدف خود از حمایت برسند، با هماهنگی با هم تصویر مطلوب و مثبتی از حامی در هواداران دو تیم ایجاد کنند تا شرکت‌ها به مزیت رقابتی دست یابند و در نتیجه­ میزان حمایت آنها از فوتبال بیشتر شود. UR - https://www.sportrc.ir/article_60151.html L1 - https://www.sportrc.ir/article_60151_d14d07e545e5a7f3449c1992bf59cb96.pdf ER -