TY - JOUR ID - 80646 TI - ارتباط بین فعالیت بدنی، ترکیب بدنی و میزان تحصیلات والدین با زمان تماشای صفحۀ نمایش در دانش‌آموزان پسر 12-10 سالۀ شهر سنندج JO - پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش JA - SPMI LA - fa SN - 1735.5354 AU - شیخ الاسلامی وطنی, داریوش AU - منوچهری, پریسا AU - نوری, هیرش AU - احمدی, فرهاد AD - دانشیار گروه تربیت بدنی دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران AD - کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی، گروه تربیت بدنی دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران AD - دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی- بیوشیمی و متابولیسم، گروه تربیت بدنی دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 10 IS - 3 SP - 43 EP - 54 KW - ترکیب بدنی KW - صفحۀ نمایش KW - فعالیت بدنی KW - قدرت عضلانی KW - میزان تحصیلات والدین DO - N2 -   هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط فعالیت بدنی، ترکیب بدنی (وزن، شاخص تودۀ بدن، نسبت دور کمر به لگن و درصد چربی بدن) و میزان تحصیلات والدین با زمان تماشای صفحۀ نمایش در دانش‌آموزان پسر ۱۲-۱۰ ساله بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی ۷۳۳ نفر (قد ۱/۸±۱/۱۴۴ سانتی‌متر، وزن ۴/۱۱±۲/۳۹ کیلوگرم، شاخص تودۀ بدنی ۱/۴±۷/۱۸ کیلوگرم بر متر مربع) از دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهر سنندج در تحقیق حاضر شرکت کردند. اطلاعات مربوط به زمان تماشای صفحۀ نمایش، سطح فعالیت بدنی به‌همراه تحصیلات والدین آزمودنی‌ها به‌وسیلۀ پرسشنامه جمع‌آوری شد. همچنین، اندازه‌گیری شاخص‌های ترکیب بدنی و میزان قدرت پنجۀ دست مدنظر قرار گرفتند. به‌منظور توصیف داده‌ها از آمار توصیفی و برای بررسی ارتباط متغیرها از روش همبستگی اسپیرمن استفاده شد. نتایج نشان داد بین زمان تماشای صفحۀ نمایش با سطح فعالیت بدنی و قدرت عضلانی دست ارتباط منفی معنا‌دار و بین زمان تماشای صفحۀ نمایش با شاخص تودۀ بدن، نسبت دور کمر به لگن، درصد چربی بدن و سطح تحصیلات والدین ارتباط مثبت معناداری وجود دارد (۰۵/۰P≤). یافته‌های حاضر حاکی از آن بود که با افزایش زمان تماشای صفحۀ نمایش در کودکان ۱2-۱0 ساله، میزان فعالیت بدنی آنها کاهش می‌یابد و شاخص‌های مرتبط با ترکیب بدنی شرایط بدتری پیدا می‌کند. UR - https://www.sportrc.ir/article_80646.html L1 - https://www.sportrc.ir/article_80646_cb04c3ecc042ccef4e321ce22879051f.pdf ER -