TY - JOUR ID - 82673 TI - مقیاس ارزیابی عملکرد دبیران تربیت‌بدنی مبتنی بر معادلات ساختاری و مدلسازی روابط میان عوامل JO - پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش JA - SPMI LA - fa SN - 1735.5354 AU - معماری, ژاله AU - گلچین, الناز AU - جعفری حجین, افسر AU - اصغری جعفرآبادی, محمد AD - دانشیار، مدیریت ورزشی، دانشگاه الزهرا AD - کارشناس ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی AD - استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران AD - دانشیار، دانشگاه علوم پزشکی تبریز Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - 4 SP - 149 EP - 165 KW - "ارزیابی عملکرد" KW - "مدلسازی " KW - "معادلات ساختاری" KW - "معلمان تربیت بدنی" KW - "مقیاس ارزیابی" DO - N2 - ارزشیابی آموزگاران از دیرباز به عنوان یکی از عوامل مهم موفقیت در زمینه‌های آموزشی و تربیتی مطرح بوده است. لذا، هدف از انجام این تحقیق تبیین ابعاد، ارائه مقیاس و مدل‌سازی ابعاد ارزیابی عملکرد معلمان تربیت‌بدنی بود. تحقیق به‌روش آمیخته (کیفی– کمی) انجام شد. جامعه‌آماری مطابق نمونه‌های تحقیق و شامل 120 نفر معلمان تربیت‌بدنی شاغل در مدارس اسلامشهر تهران بود. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته‌ای با 39 سوال بسته پاسخ بود. پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ برای توانایی فنی 942/0، مهارت‌های ارتباطی913/0، مهارت‌های رهبری919/0، مهارت‌های ویژه 691/0 و نظم و انضباط791/0 به‌دست آمد. مهارت‌های فنی معلمان بر سایر مهارت‌های ایشان موثر است. همچنین مهارت‌های ارتباطی بر مهارت رهبری اثرگذار است و مهارت‌های رهبری بر مهارت‌های ویژه معلمان تاثیر دارد. مقیاس عددی به دست آمده می‌تواند به منظور ارزیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی مدارس به‌کار گرفته شود. همچنین توجه به مقادیر و بارهای عاملی مقیاس می‌تواند مورد توجه مدیران و ارزیابان قرار گیرد. UR - https://www.sportrc.ir/article_82673.html L1 - https://www.sportrc.ir/article_82673_015828a6b4e3e2af96090b722263b61e.pdf ER -