The Relationship between Psychological Empowerment and Organizational Learning in Sport and Youth Offices in Kermanshah Province

Document Type : Original Article

Authors

1 MSc Student of Management and Planning in Sport, Urmia University, Tehran, Iran

2 Professor of Management and Planning in Sport, Urmia University, Tehran, Iran

3 Professor of Management and Planning in Sport, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran

Abstract

The aim of this study was to investigate the relationship between the psychological empowerment and organizational learning in Sport and Youth offices in Kermanshah province. This study was descriptive-correlation and conducted as a field study. Data were collected by two standard questionnaires: Psychological Empowerment based on Spritzer model and Organizational Learning according to Nefe model. Statistical population included all male and female staff of Sport and Youth offices of Kermanshah province (N=150). All the population was considered as the sample. Data were analyzed based on research hypotheses using Pearson correlation coefficient and multiple regression. Results of Pearson correlation showed a positive and significant relationship between psychological empowerment and its dimensions with organizational learning and its dimensions. Also, sense of competence (β=0.90) and sense of self-determination (β=0.40) could positively and significantly predict organizational learning. These findings show that empowered staff are required to improve organizational learning and to transform an organization into a dynamic one.

Keywords


  1. اسدی حسن، قنبرپورنصرتی امیر، قربانی محمد حسین، دوستی مرتضی.( 1388)."رابطه بین یادگیری و عملکرد سازمانی در کارشناسان سازمان تربیت­ بدنی جمهوری اسلامی ایران". نشریه مدیریت ورزشی،1(1): 247-237.
  2. افشاری مصطفی، هنری حبیب، کارگر غلامعلی.(1391)."بررسی نظام یادگیری سازمانی در سازمان تربیت بدنی براساس ابعاد سازمان یادگیرنده و روش AHP". نشریه مدیریت ورزشی.4(13): 135-115.
  3. خانعلیزاده رقیه، کردنائیج اسدالله،  فانی علی اصغر، مشبکی اصغر.( 1389)."رابطه بین توانمندسازی و یادگیری سازمانی (مطالعه موردی: دانشگاه تربیت مدرس)". پژوهش نامه مدیریت تحول. 2(3): 44-20.
  4. خلیلیعراقیمریم.(1382). "سازمان های یادگیرنده: ضرورتی برای تحول و توسعه".ماهنامةتدبیر. مهر1382(137): 30-26.
  5. دستگردی کاظم.(1387)."ارتباط توانمندسازی با یادگیری سازمانی کارکنان سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. 91-88.
  6. زارعقاسم.(1385). "ارتباط بین عوامل روانشناختی توانمندسازی و کارآفرینی سازمانی در سازمان تربیت بدنی کشور". پایان نامه، کارشناسی ارشد، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی،دانشگاه تهران. ص3.
  7. شفی آرزو. (1385)."رابطه بین توانمندسازی کارکنان ویادگیری سازمانی در شرکت ملی پخش فراورده­های نفتی". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. ص2
  8. صفاری مرجان، حمیدی مهرزاد، جلالی­فراهانی مجید.(1388). "مقایسة ابعاد سازمان یادگیرنده در سازمان تربیت بدنی،کمیته ملی المپیک و تربیت بدنی آموزش و پرورش". پژوهش در علوم ورزشی. 1(22): 129-117.
  9. ضیایی محمد صادق، نرگسیان عباس، آیباغی اصفهانی سعید.(1387). "نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران".مدیریت دولتی. پاییز و زمستان 1387، 1: 86-67.

10. طالب پور مهدی، امامی فرشاد.(1385). "بررسی ارتباط تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی و مقایسه آن بین دبیران تربیت بدنی مرد آموزشگاه های نواحی هفت گانه ی مشهد".  پژوهش در علوم ورزشی،  4(12): 15-32.

11. عبدالهی  بیژن، حیدری سریه.(1388)."عوامل مرتبط با توانمند سازی اعضای هیات علمی دانشگاه: مطالعه موردی دانشگاه تربیت معلم تهران". فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران. 2(1):24-1.

12. علی احمدی علیرضا، احمدی علی اکبر، حاتمی ناغانی فریبا.(1389). "ارتباط یادگیری سازمانی با توانمندسازی کارکنان صندوق­های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت ایران". مدیریت فردا. 9(25): 81-67.

13. میرکمالی سید محمد، نارنجی ثانی  فاطمه، اعلامیفرنوش(1390). "بررسی رابطه رهبری تحول آفرین با یادگیری سازمانی". پژوهشنامه مدیریت تحول. 3(6): 27-1.

14. ناظمی مهدی، علیزاده گلریزی ابوالفضل، کوزه چیان هاشم.(1392)."تعیین ارتباط بین عدالت سازمانی و ابعاد آن با توانمندسازی کارکنان در اداره کل تربیت بدنی خراسان رضوی". مطالعات مدیریت ورزشی. 5(18): 188-175.

  1. Allahyari R, Shahbazi B, Mirkamali S.M, Kharazi K.(2011).“Survey of relationship between the psychological empowerment of employees with organizational learning”. Procedia Social and Behavioral Sciences. (30):1549- 1554.
  2. Bowen G L, Rose R A, Ware W B.(2006).“The reliability and validity of the schoolsucces profile learning organization measure”. Evaluation and program planning. 29(1): 97-104.
  3. CarterM.(2001).strategic planning (in nonprofit or for profit organnizations), http://www.strategicplanning.com.
  4. Hong. J F L, Stanlcysnell R, Easterby-Smith M.(2009).“Cross-cultural influences on organizational learing in MNCS: the case of Japanese companies China”. Journal off international Management.12:408- 429.
  5. Orthner D K, Cook P, Sabah Y, Rosenfeld J. (2006).“Organizational learning: A crossnational pilot-test of effectiveness in children’s services”. Evaluation and program planning. 29(1):70-78.
  6. Ozaralli N. (2003).“Effect of transformational leadership on empowerment and team effectiveness”.leadership& organization development Journal.24(3): 335-344.
  7. Panayides P M .(2005). “The impact of Organizational learning on relationship orientation Logistics service effectiveness and performance”. Industrial Marketing Management.36:68-80.
  8. Safari Kh, Rastegar A, GhorbanJahromi R.(2010). “The relationship between psychological empowerment and entrapreneurship among clerks of Fars Payame Noor University”. Procedia Social and Behavioral Sciences.(5):798–802.
  9. SprietzerG.M(1995).“Psychological empowerment in the workplace; dimensions, measurement, and validation”. Academy of management journal, 38)5(: 1442-1465.
  10. Wangj, Peggy D Lee(2009)."Psychological Empowerment and JobSatisfaction: An Analysis of Interactive Effects". Group & Organizationmanagement, 34 )3:( 271-296.