شناسایی پیشران‌های آینده‌‌ی درآمدزایی باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال (مورد مطالعه: باشگاه فولاد مبارکه‌ی سپاهان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتر مدیریت ورزشی

2 استادیار گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز،

3 استادیار گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

4 دکتر حمید جنانی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز دکتری مدیریت ورزشی استاد مشاور

چکیده

باشگاه‌ها مهمترین بخش صنعت فوتبال هستند و ادامه‌ی حیات صنعت فوتبال منوط به ادامه‌ی حیات باشگاه‌ها می‌باشد. هدف این پژوهش شناسایی پیشران‌های آینده‌پژوهی درآمدزایی باشگاه سپاهان بود. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و روش آن توصیفی- تحلیلی و بر اساس روش‌های آینده‌پژوهی، تبیینی می‌باشد. جامعه‌ی مورد مطالعه‌ی این پژوهش را اساتید حوزه‌ی بازاریابی ورزشی، مدیر عامل و مسئولان‌ باشگاه‌ سپاهان و سازمان لیگ تشکیل می‌دادند. انتخاب این افراد به‌صورت هدفمند و تعداد آن‌ها برابر با 20 نفر بود. جهت شناسایی موضوعات مؤثر بر آینده‌ی‌ باشگاه سپاهان از مرور ادبیات تحقیق و همچنین مصاحبه با صاحب‌نظران استفاده شد و مبتنی بر آن تعداد 24 مؤلفه‌ی نهایی شناسایی گردید. نتایج به‌دست آمده نشان داد که 24 عامل به‌عنوان مولفه‌های موثر در آینده‌ی درآمدزایی باشگاه سپاهان هستند. براساس یافته‌های تحقیق چهار متغیر حق پخش تلویزیونی، قرارداد با شرکای تجاری، تصویب قانون کپی رایت و باشگاه‌داری حرفه‌ای جزء پیشران‌های کلیدی درآمدزایی باشگاه سپاهان در آینده می‌باشند؛ براین مبنا در برنامه‌ریزی‌های آتی و تعیین سناریوهای محتمل پیش‌روی، لازم است مورد استفاده قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the driving forces of the future study of income generation of Premier League football clubs (case study: Mobarake Steel Club of Sepahan)

نویسندگان [English]

  • mohamad mehdipour 1
  • habib Mohammad Pouriqini 2
  • Mohammadrahim Najafzadeh 3
  • hamid janani 4
1 Doctor student of sports management
2 Assistant Professor, Department of Physical Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz,
3 Assistant Professor, Department of Physical Education, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
4 Dr. Hamid Janani, Assistant Professor, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Doctorate in Sports Management, Consultant Professor
چکیده [English]

Clubs are the most important part of the football industry and the survival of the football industry depends on the survival of the clubs. The purpose of this research was to identify the drivers of the future study of Sepahan club's revenue generation. In terms of purpose, the research is applied and its method is descriptive-analytical and explanatory based on future research methods. The studied community of this research was composed of sports marketing professors, CEO and officials of Sepahan club and league organization. These people were selected purposefully and their number was equal to 20 people. In order to identify issues affecting the future of Sepahan Club, a review of research literature and interviews with experts were used, and based on that, 25 final components were identified. The obtained results showed that 24 factors are effective components in the future of Sepahan club's income generation. Based on the findings of the research, the four variables of television broadcast rights, contracts with commercial partners, approval of the copyright law and professional club management are among the key drivers of Sepahan club's income generation in the future; therefore, it is necessary to use them in future planning and determination of possible future scenarios.

کلیدواژه‌ها [English]

  • future studies
  • income generation
  • sports clubs