تبیین الگوی کمی توسعه بازاریابی دیجیتال فدراسیون فوتبال ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی،دانشکده علوم انسانی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد یادگار امام، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.

4 استادیار گروه مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران.

10.22034/spmi.2023.191102

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تبیین الگوی کمّی توسعه بازاریابی دیجیتال در فدراسیون فوتبال ایران بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش انجام تحقیق بصورت کمّی و از نوع پژوهشهای مُدلسازی معادلات ساختاری (SEM) بود. جامعه آماری متشکل از کلیه مدیران ستادی، میانی و عملیاتی فدراسیون فوتبال، کلیه صاحب‌نظران اعم از افرادی که اشرافیّت و مطلع در حوزه بازاریابی فوتبال، بمنظور تکمیل داده‌های لازم، به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار این تحقیق از نوع محقق ساخته و در طیف 5 ارزشی لیکرت تدوین گردید. بمنظور تجزیه و تحلیل داده‌ها در سطح آمار استنباطی از آزمون کالموگروف اسمیرنوف (K-S) ، فریدمن و آزمون تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس با استفاده از نرم‌افزار SPSS ver 22 استفاده شد. همچنین جهت بررسی روایی سازه، آزمون تحلیل عاملی تأییدی و آزمون مدل معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) با استفاده از نرم‌افزار Smart PLS 2 (beta) استفاده شد. نتایج نشان داد، ضرایب تعیین بدست آمده برای مدل اصلی در مجموع در حد قابل قبولی (بالاتر از67/0) می‌باشد. همچنین با توجه نتایج، در بین عوامل علی الزامات ارتباطی (926/0)، عوامل زمینه‌ای، ابعاد نرم افزاری (860/0) و عوامل مداخله‌ای، پرداختن به موضوعاتی مربوط به بازاریابی دیجیتال (919/0)، بیشترین بار عاملی را داشتند. همچنین نتایج نشان داد پیامدهای اجرای بازاریابی دیجیتال در فدراسیون فوتبال ارتقاء ارتباطات و تعاملات فدارسیون می‌باشد (883/0) و در نهایت مقدار شاخص نیکویی برازش نیز برای کل مدل برابر با 444/0 محاسبه شد که نشان می‌دهد برازش کلی مدل در حد قابل قبول می باشد. با توجه به نتایج از آنجایی که الزامات ارتباطی یکی از عوامل علی مهم و و ابعاد نرم افزاری یکی از عوامل زمینه‌ای مهم در بازاریابی دیجیتال است. بنابراین به مدیران فدراسیون فوتبال پیشنهاد می‌شود برای حفظ ارتباط و حفظ پایگاه مشتری خود، برنام-ریزی و توجه ویژه داشته باشند و همچنین در جهت ارتقا و استفاده از سایت و رسانه‌های اجتماعی متعلق به فدراسیون اهتمام جدی داشته باشد .

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining the quantitative pattern of digital marketing development in the Iran Football Federation

نویسندگان [English]

  • , hedayat mombeni 1
  • shahram alam 2
  • Zahra Hejbarnia, 3
  • Mehdi Rasooli 4
1 PhD Student, Department of Sport Management, Shoushtar Branch, Islamic Azad University, Shoushtar, Iran
2 Assistant Professor. Yadegar Imam Branch, , Islamic Azad University , Ray City, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Sport Management, ShoushtarBranch, Islamic Azad University, Shoushtar, Iran.
4 Assistant Professor, Department of sport management, sport sciences research institute, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study was to explain the quantitative pattern of digital marketing development in the Iranian Football Federation. The present study was applied in terms of purpose and quantitative in terms of structural equation modeling (SEM) research. The statistical population consisted of all staff, middle and operational managers of the Football Federation, all experts, including people who are aristocratic and knowledgeable in the field of football marketing, were selected by available sampling method to complete the necessary data. The tools of this research were made by the researcher and were compiled in 5 Likert values. In order to analyze the data at the level of inferential statistics, Kalmogorov-Smirnov test (K-S), Friedman test and Varimax rotation heuristic analysis test were used using SPSS ver 22 software. Also, to evaluate the validity of the structure, confirmatory factor analysis test and structural equation model test by partial least squares (PLS) method were used using Smart PLS 2 (beta) software. The results showed that the coefficients of determination obtained for the main model are generally acceptable (above 0.67). Also, according to the results, among the causal factors of communication requirements (0.926), underlying factors, software dimensions (0.860) and intervening factors, addressing issues related to digital marketing (0.919), the highest factor load. Had. The results also showed that the consequences of digital marketing in the football federation is the improvement of communication and interactions of the federation (0.883) and finally the value of the goodness of fit index for the whole model was calculated to be 0.444 which shows the overall fit of the model. It is acceptable. Since communication requirements are one of the most important factors in digital marketing. Therefore, in order to maintain communication and maintain their customer base, the managers of sports organizations must completely reconsider their marketing strategies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internet
  • Digital Marketing
  • Social Media
  • Marketing Opportunities
  • Football