تحلیل محتوای گردشگری ورزشی از منظر بین الملل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

3 استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

10.22034/spmi.2024.186730

چکیده

این مفهوم را باید پذیرفت که گردشگری ورزشی قدرتی دارد تا شاخص‌های توسعه یک جامعه را تغییر دهد و اثرات مختلفی را بر جامعه میزبان اعمال نماید. به همین جهت هدف تحقیق تحلیل محتوای گردشگری ورزشی از منظر بین الملل بود. مطالعه حاضر به روش کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا انجام شد. جامعه آماری تحقیق را اسناد و مطالعات پیشین به همراه وب‌سایت‌های فعال در زمینه گردشگری ورزشی تشکیل دادند. نمونه‌گیری بر اساس معیارهای مشخص و هدفمند انجام شد (گزارشات رسمی 13 کشور، 37 مقاله، 5 گزارش کوتاه، 2 کتاب و 8 وب‌سایت). پس از تحلیل‌های انجام شده گزارش یافته‌ها به دو صورت ارائه شد. یافته‌ها در بخش اول نشان دادند سهم بازار گردشگری ورزشی رو به رشد است و رشته‌ی فوتبال بیشترین سهم در جذب گردشگران را دارد. در بخش دوم پس از تحلیل داده‌ها تعداد 184 کد باز شناسایی شد که پس از دسته‌بندی مفاهیم، 20 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی تحت عناوین (راهبردها)، (عوامل زمینه-ای)، (پیامدهای مثبت) و (پیامدهای منفی) شکل گرفت. محققان به جهت تعیین روایی و پایایی از روش‌های استفاده از چندین منبع و کدگذاری توسط چند کدگذار بهره بردند. درنهایت نتایج نشان می‌دهد که کشورهای در حال توسعه اگر قصد دارند از پدیده‌ی گردشگری ورزشی جهت توسعه بهره ببرند باید از راهبردها و سیاست‌های نوین استفاده نمایند که مطابق با خواست و نیاز گردشگران باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Content Analysis of Sports Tourism from an International Perspective

نویسندگان [English]

  • Nasrin Nasrin Azizian Kohan 1
  • seyed amir ojagh 2
  • Mehrdad Moharramzadeh 3
1 Associate Professor of Sports Management, Department of Physical Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 PhD candidate of of Sport Management, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
3 Professor of Sport Management, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

It should be accepted that sports tourism has the power to change the development indicators of a society and exert various effects on the host society. Therefore, the purpose of the research was to analyze the content of sports tourism from an international perspective. The present study was conducted using a qualitative method and a content analysis approach. The statistical population of the research was made up of previous documents and studies along with active websites in the field of sports tourism. Sampling was done based on specific and targeted criteria (official reports of 13 countries, 37 articles, 5 short reports, 2 books and 8 websites). After the analysis, the report of the findings was presented in two ways. The findings in the first part showed that the market share of sports tourism is growing, and football has the largest share in attracting tourists. In the second part, after analyzing the data, 184 open codes were identified, after categorizing the concepts, 20 subcategories and 4 main categories under the headings (strategies), (contextual factors), (positive consequences) and (consequences) negative) was formed. In order to determine validity and reliability, the researchers used the methods of using several sources and coding by several coders. Finally, the results show that developing countries, if they intend to benefit from the phenomenon of sports tourism for development, should use new strategies and policies that are in accordance with the needs and wants of tourists.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Economy"
  • Development"
  • Sports Tourist"
  • Society"
  • "
  • Tourist"