شناسایی عوامل موثر بر توسعه دیپلماسی اقتصادی در ورزش ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 استادیار گروه جامعه شناسی ورزش، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی

3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

10.22034/spmi.2024.417433.2526

چکیده

هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر توسعه دیپلماسی اقتصادی در ورزش ایران بود. این پژوهش ازنوع توصیفی – همبستگی بود و جامعه آماری شامل کلیه اساتید، صاحب نظران، کارشناسان مدیریت ورزشی و علوم اقتصادی آشنا به مقوله اقتصاد ورزش بوده است. نمونة آماری با توجه به فرمول کوکران برآورد شدو در نهایت، 144 پرسش‌نامه در تجزیه‌وتحلیل آماری استفاده شد؛ برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی سوری و محتوایی آن توسط 8 نفر از صاحبنظران مورد تایید قرار گرفته و پایایی آن نیز به وسیله ازمون کرونباخ تایید شد. جهت دستیابی به اهداف پژوهش از معادلات ساختاری (تحلیل عاملی مرتبه سوم) و نرم افزار اسمارت پی‌ال‌اس 3 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بسترسازی اقتصادی، توسعه دانش و اطلاعات، توسعه ارتباطات، کیفیت بخشی صادرات، توسعه صادرات، توسعه بخش خصوصی، مشارکت فعال و پشتیبانی هشت عامل کلیدی توسعه دیپلماسی اقتصادی در ورزش ایران می‌باشند. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش، از یک‌سو می‌توان نتیجه گرفت که توسعه بخش خصوصی و افزایش مشارکت فعال و پشتیبانی در حوزه صنعت ورزش می‌تواند به توسعه دیپلماسی اقتصادی ورزش کمک نماید و از سوی دیگر ترویج و تسهیل صادرات با کیفیت و تقویت و توسعه ارتباطات و روابط دیپلماتیک و اقتصادی نیز می‌تواند به عنوان دیگر عوامل موثر بر توسعه دیپلماسی اقتصادی در ورزش ایران باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying factors affecting the development of economic diplomacy in Iranian sports

نویسندگان [English]

  • Maziyar kalashi 1
  • Behnam Naghipour Givi 2
  • Zohre Khosravi pour 3
1 Ph.D. in Sport Management Razi University, Kermanshah, Iran
2 ​Behnam Naghipour Givi Assistant Professor of Sociology of sport Sport Science Research Institute (SSRI), Tehran, Iran
3 PhD student in sports management, University of Guilan, Rasht, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to identify the effective factors in the economic diplomacy development in the sports industry in Iran. The research was descriptive-correlational and the target population included all professors, experts, and professionals in sports management and economics familiar with the concept of sports economics. By using Cochran’s formula, a sample size of 144 respondents was determined, and data was collected using a researcher-made questionnaire. The validity and reliability of the questionnaire were confirmed through expert judgment and Cronbach’s alpha test, respectively. Structural equation modeling (third-order factor analysis) and Smart PLS 3 software were used to achieve the research objectives. The results indicated that economic infrastructure, knowledge and information development, communication development, quality enhancement of exports, expansion of exports, private sector development, active participation, and support are the key factors in the economic diplomacy development in the sports industry in Iran. Based on the research findings, on the one hand, it can be concluded that the development of the private sector and the increase of active participation and support in the field of sports industry can help the development of economic diplomacy of sports. on the other hand, promoting and facilitating quality exports and strengthening and developing diplomatic and economic communications and relations can also be effective factors in the development of economic diplomacy in Iranian sports.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports Economics
  • Public Diplomacy
  • Economic Diplomacy
  • Sports Diplomacy
  • Economic Diplomacy in Sports