فرصت‌های کارآفرینانه نوظهور ورزشی در بازارهای نوظهور و بازارهای درحال رکود در دوران بحران کووید 19

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی دانشگاه گنبد کاووس

2 دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران

10.22034/spmi.2024.434957.2556

چکیده

ﻫﺪف از ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و تبیین فرصت‌های کارآفرینانه در بازارهای نوظهور و بازارهای درحال رکود کسب‌وکارهای ورزشی در دوران بحران همه‌گیری کووید-19 بود. روش پژوهش از نوع آﻣﯿﺨﺘﻪ اکتشافی (کیفی و کمّی) بود. در فاز کیفی پژوهش 12 تن از صاحبان کسب ‌وکارهای ورزشی و اساتید دانشگاهی مدیریت بازاریابی ورزشی با مصاحبه‌های دلفی تا رسیدن به اشباع نظری و در فاز کمّی پژوهش تعداد 384 نفر از صاحبان کسب‌وکار ورزشی به روش نمونه گیری هدفمند مشارکت داشتند. ابزار ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ‌ی مستخرج از فاز کیفی پژوهش بود که جهت تعیین اﻫﻤﯿﺖ ﻫﺮ ﯾﮏ از فرصت‌های بازارهای مورد استفاده قرار گرفت. روایی ابزار توسط اعضای گروه دلفی و پایایی آن از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها ﺑﺮ اﺳﺎس آزﻣﻮن تحلیل عاملی تأییدی و مدل‌سازی معادله ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی با نرم‌افزارهای آماری Smart PLS(3) و SPSS انجام ﺷﺪ. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که میزان اهمیت ابعاد بازارهای نوظهور به‌ترتیب: شامل1. فعالیت‌های تجاری نو، 2. مشاوره خدمات تناسب اندام، 3. سرگرمی‌های ورزشی، 4. پزشکی ورزشی نو، 5. آموزش‌های مجازی و 6. کالاهای ورزشی؛ و ابعاد بازارهای درحال رکود:1. رسانه ورزشی، 2. باشگاه‌های ورزشی، 3. رویدادهای ورزشی زنده، 4. گردشگری ورزشی ، 5. فعالیت‌های تجاری سنتی، 6. پزشکی ورزشی سنتی بود. بنابراین به صاحبان کسب و کارهای ورزشی و مدیران باشگاه‌ها پیشنهاد می‌شود با استفاده از فرصت‌های شناسایی شده در این پژوهش، شرایط بقاء و دستیابی به مزیت رقابتی را برای کسب‌وکارهای خود ایجاد نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Emerging markets and Stagnant markets for sports businesses in times of COVID-19 crisis

نویسندگان [English]

  • Hamidreza Ghezelsefloo 1
  • Taghi Ashuri 2
1 هیات علمی
2 2- Ph D of Sport Management, University of Mazanadaran
چکیده [English]

The purpose of this research was to identify and explain entrepreneurial opportunities in emerging markets and declining markets of sports businesses during the crisis of the Covid-19 pandemic. The research method was mixed exploratory (qualitative and quantitative). In the qualitative phase of the research, 12 sports business owners and university professors of sports marketing management participated in Delphi interviews until reaching theoretical saturation, and in the quantitative phase of the research, 384 people from sports business owners participated in the purposeful sampling method. . The questionnaire tool was extracted from the qualitative phase of the research, which was used to determine the importance of each market opportunity. The validity of the tool was confirmed by Delphi group members and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha and composite reliability. Data analysis was done based on the confirmatory factor analysis test and structural equation modeling using the partial least squares method with "Smart PLS(3)" and "SPSS" statistical software. The results of the path analysis showed that the importance of the dimensions of emerging markets, respectively: including 1. new business activities, 2. fitness services consulting, 3. sports entertainment, 4. new sports medicine, 5. virtual training and 6. sports goods; And the dimensions of the stagnant markets: 1. sports media, 2. sports clubs, 3. live sports events, 4. sports tourism, 5. traditional business activities, 6. traditional sports medicine. Therefore, sports business owners and club managers are suggested to use the opportunities identified in this research to create conditions for survival and competitive advantage for their businesses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports businesses
  • Entrepreneurial opportunities
  • sports clubs
  • Corona virus