تدوین الگوی توسعه گردشگری ورزشی از طریق برندسازی ورزش‌های ماجراجویانه در استان چهارمحال و بختیاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 unit:52, No 8, Mahya Complex, Kosar Town

2 دانشگاه تربیت مدرس، گروه مدیریت ورزشی

3 دانش آموخته دانشگاه اراک

10.22034/spmi.2024.414423.2516

چکیده

هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه گردشگری ورزشی ماجراجویانه از طریق برندسازی ورزش‌های ماجراجویانه در استان چهارمحال و بختیاری است. این پژوهش یک پژوهش اکتشافی است که به‌صورت کیفی انجام شد. محیط پژوهش نخبگان علمی- دانشگاهی (اعضاء هیئت‌علمی دانشگاه‌ها در موضوع) و نخبگان اجرایی (مدیران و مسئولان گردشگری و ورزش و فعالان حوزه گردشگری ورزشی) بودند. مشارکت‌کنندگان در پژوهش نیز به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند تا مرز اشباع (16 نفر) انتخاب شدند. داده‌ها از مطالعات نظری و پیشینه پژوهش و همچنین مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند جمع‌آوری گردید. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز از کدگذاری سه مرحله‌ای در تئوری زمینه‌یابی با رویکرد اشتراووس و کوربین استفاده گردید. روایی و پایایی متناسب با ممیزی تحقیقات کیفی (اعتبارپذیری، انتقال‌پذیری، تائید پذیری، اطمینان‌پذیری) صورت گرفت. کد حاصل از مصاحبه‌ها و پیشینه پژوهش تعداد 744 کد باز بود که بعد از ترکیب و ادغام کدها و همچنین حذف اشتراکات؛ تعداد 121 کد باز، و سپس 27 کد محوری و درنهایت در مدل6 گروه 1) شرایط علی (نیاز جامعه به ورزش، تفریح و گردشگری، موقعیت جغرافیایی استان و ...)، 2) شرایط زمینه‌ای (قوانین و مقررات، تحقیق و پژوهش، و..)، 3) شرایط مداخله‌ای (سیاست‌گذاری، مشارکت اجتماعی، مدیریت زیرساخت‌ها، ذهنیت برند سازی و ...)، 4) راهبردها (بازاریابی، برگزاری رویدادهای شاخص، ایجاد هویت منحصربه‌فرد از برند استان، اعتمادسازی، کیفیت خدمات و ..)، 5) پیامدها (منافع اقتصادی، اجتماعی و منافع فرهنگی) و 6) پدیده محوری (توسعه گردشگری از طریق برند سازی ورزش‌های ماجراجویانه، تبدیل استان به یک هدف بالقوه برای گردشگری، ایجاد فرهنگ گردشگر پذیری و فرهنگ‌سازی و ایجاد هویت منحصربه‌فرد از برند استان) قرار گرفتند. مدل حاضر می‌تواند دیدگاه روشنی به تصمیم‌گیرندگان استان چهارمحال و بختیاری در مورد توسعه گردشگری با استفاده از ظرفیت‌های گردشگری ورزشی ماجراجویانه استان بدهد تا استان را به یک برند و مقصد بالقوه در این زمینه برای مردم ایران و جهان تبدیل نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Developing Pattern of Sports tourism development model through adventure sports branding in Chaharmahal and Bakhtiari province

نویسندگان [English]

  • karim zohrevandian 1
  • Tahmaseb Shirvani 2
  • Marziye Tavakoli Ghaleteki 3
1 unit:52, No 8, Mahya Complex, Kosar Town
2 Tarbiat Modares University, Sports Management Group
3 arak university
چکیده [English]

The purpose of the current research is to present the development model of adventure sports tourism through the branding of adventure sports in Chaharmahal and Bakhtiari province.

Methodology: This research is an exploratory research that was conducted qualitatively. The research environment was academic-academic elites (university faculty members in the subject) and executive elites (managers and officials of tourism and sports and activists in the field of sports tourism). The participants in the research were also selected by purposeful sampling up to the limit of saturation (16 people). Data were collected from theoretical and background studies as well as In-depth and semi-structured interview. In order to analyze the data, three-stage coding was used in the theory of contextualization with the approach of Strauss and Corbin. Validity and reliability according to qualitative research audit (validity, transferability, confirmability, and reliability) were done.The code resulting from the interviews and the background of the research was 744 open codes, after combining and merging codes as well as removing commonalities; The number of 121 open codes, and then 27 central codes and finally in the model 6 groups 1) causal conditions (society's need for sports, recreation and tourism, geographical location of the province, etc.), 2) background conditions (laws and regulations, research and research, etc.), 3) intervention conditions (politics, social participation, infrastructure management, branding mindset, etc.), 4) strategies (marketing, holding key events, building trust, service quality, etc.), 5) consequences (economic, social and cultural benefits) were included in the central phenomenon model (tourism development through adventure sports branding, Turning the province into a potential target for tourism,creating tourism culture and cultivation, creating a unique identity of the province's brand). The current model can give a clear view to the decision makers of Chaharmahal and Bakhtiari province regarding the development of tourism by using the adventure sports tourism capacities of the province to make the province a potential brand and destination in this field for the people of Iran and the world.

کلیدواژه‌ها [English]

  • tourism development
  • adventure sports
  • branding
  • brand identity