شناسایی عوامل مؤثر بر ارزش‌گذاری فوتبالیست‌های لیگ برتر ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

چکیده

هدف از این تحقیق، شناسایی عوامل مؤثر بر ارزش‌گذاری فوتبالیست‌های لیگ برتر ایران بود. در این پژوهش کیفی که با رویکرد اکتشافی و بر پایه استراتژی نظریه داده بنیاد انجام شد، جمع‌آوری داده‌ها به شکل مصاحبه عمیق با 17 نفر از مدیران بازاریابی باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال و مدیر برنامه­های فعال در فوتبال بود. نمونه‌گیری به‌صورت غیر تصادفی و هدفمند بود و مصاحبه‌ها تا مرز اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار MAXQDA 18 انجام گردید. محقق از طریق فرآیند کدگذاری سه مرحله‌ای مفاهیم را استخراج نمود. سپس از طریق دسته‌بندی مقولات و کدگذاری گزینشی، مدلی بر پایه چارچوب گلیزری طراحی نمود. یافته‌های کیفی نشان داد که چهار بعد صفات فردی، عملکرد فنی، مهارت­های روانی-اجتماعی و عوامل زمینه‌ای مشتمل بر 112 مقوله با مجموع فراوانی 643 کد مفهومی اولیه(در حالت تکرار) ازجمله عوامل مؤثر بر ارزش‌گذاری فوتبالیست‌های لیگ برتر ایران بودند  که ازجمله آن‌ها می‌توان به قد، زیبایی بصری و اندامی، وزن، استعداد، جوایز فردی و جوایز تیمی در بعد اول، کیفیت عملکرد، قدرت شوت‌زنی، قدرت پرش، میزان تلاش و دوندگی، استقامت عضلانی، تنوع تکنیکی، قدرت بدنی، دقت پاس، قدرت دریبل زنی، دقت شوت و کنترل توپ در بعد دوم، خلاقیت، توانایی تیم سازی، سازگاری روانی و اجتماعی، انگیزه درونی و مبارزه در بعد سوم و نهایتاً چانه‌زنی مدیر برنامه، موقعیت اجتماعی و محدودیت‌های حقوقی در بعد چهارم اشاره کرد. نتیجه کلی این تحقیق نشان داد که علیرغم یافته‌های مطالعات پیشین که متمرکز بر جنبه‌های محدودی از عوامل مؤثر بر ارزش‌گذاری فوتبالیست‌ها بوده‌اند، در این تحقیق تحلیل جامعی از متغیرهای متعدد اثرگذار بر قیمت‌گذاری بازیکنان صورت گرفته است. به مدیران، فوتبالیست‌ها و سایر ذینفعان پیشنهاد می‌شود در زمان مذاکره و تصمیم برای بستن قرارداد به ابعاد مختلف این تحقیق توجه نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Factors Affecting The Valuation of Football Players in The Premier League of Iran

نویسندگان [English]

  • ahmad reza gorjipour 1
  • Vahid Shojaei 2
  • Mohammad Hamii 2
1 Department of Sport Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
2 Associate Professor, Department of Sport Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this research was to identify the factors affecting the valuation of football players in Iran's premier league. In this qualitative research, which was conducted with an exploratory approach and based on the foundation's data theory strategy, data collection was in the form of in-depth interviews with 17 marketing managers of Premier League football clubs and agents active in football. Sampling was non-random and purposeful and the interviews continued until theoretical saturation. Data analysis was done by MAXQDA 18 software. The researcher extracted concepts through a three-step coding process. Then, through category classification and selective coding, he designed a model based on the Glaser framework. Qualitative findings showed that four dimensions of individual traits, performance, psychosocial aspects and contextual factors were identified, consisting of 112 categories with a total frequency of 643 primary conceptual codes (in repetition mode), among which height, visual beauty can be identified and physique, weight, talent, individual awards and team awards in the first dimension, performance quality, shooting power, jumping power, amount of effort and running, muscular endurance, technical diversity, physical strength, pass accuracy, dribbling power, shot accuracy and control. In the second dimension, Tope pointed out creativity, team-building ability, psychological and social adaptation, inner motivation and struggle in the third dimension, and finally, agent or program manager's bargaining, social position and legal restrictions in the fourth dimension. These categories affect the value of players. The general result of this research showed that despite the findings of previous studies that focused on limited aspects of factors affecting the valuation of football players, in this research a comprehensive analysis of multiple variables affecting the pricing of players has been done. Managers, footballers and other stakeholders are suggested to pay attention to the different aspects of this research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Football Premier League
  • Iran
  • qualitative approach
  • soccer player
  • valuation
  1. Naghdi, Y., Kaghazian, S., Afsharpey, A. Analysis of the Economic factors Affecting Income of Football Clubs (Selected World Clubs). , 2013; 2(1): 21-43. (persian).
  2. Morrow, S. The new business of football: Accountability and finance in football. Macmillan Business. (1999). 1-12.
  3. Amir E, Livne G. Accounting, valuation and duration of football player contracts. Journal of Business Finance & Accounting. 2005 Apr;32(3‐4):549-86.
  4. Soltani A, Bagheri M, Ghorbani M. Investigating and applying the VAHC model to calculate the value added of soccer players. J Account Financ Manag. 2010 Jun 22;4(1):191-210.
  5. heidari toopkanlu M, Sadeghi Boroujerdi S, Andreff W, Amiri S H. Identifying Functional Variables Affecting the Financial Value of Iran Football Players. 3 2021; 8 (31) :91-99. (Persian). URL: http://ntsmj.issma.ir/article-1-1515-fa.html
  6. Basirat, M., Khajeheian, D., & Roshandel Arbatani, T. A Theoretical Model for Identifying Media Value of Football Players in Iranian Professional League. Sport Management Studies. 2019; 11 (57): 121-40. (Persian). DOI: 10.22089/smrj.2019.7317.2550
  7. Tunaru R, Clark E, Viney H. An option pricing framework for valuation of football players. Review of financial economics. 2005 Jan 1;14(3-4):281-95.
  8. Lenten LJ, Geerling W, Kónya L. A hedonic model of player wage determination from the Indian Premier League auction: Further evidence. Sport Management Review. 2012 Feb 1;15(1):60-71.
  9. Rastogi SK, Deodhar SY. Player pricing and valuation of cricketing attributes: exploring the IPL Twenty20 vision. Vikalpa. 2009 Apr;34(2):15-24.
  10. Martins D de S. Hedonic Pricing in Professional Football: Is players’ transfer value explained by sporting performance? In 2015, Master in Management Dissertation, School of Economics and Management of Porto.
  11. Ruijg J, van Ophem H. Determinants of football transfers. Applied Economics Letters. 2015 Jan 2;22(1):12-9.
  12. Kanyinda A, Bouteiller C, Karyotis C. Human capital: assessing the financial value of football players on the basis of real options theory. Investment management and financial innovations. 2012(9, Iss. 4):27-37.
  13. Singh P, Lamba PS. Influence of crowdsourcing, popularity and previous year statistics in market value estimation of football players. Journal of Discrete Mathematical Sciences and Cryptography. 2019 Feb 17;22(2):113-26.
  14. Poza C. A Conceptual Model to Measure Football Player’s Market Value. A Proposal by means of an Analytic Hierarchy Process.[Un modelo conceptual para medir el valor de mercado de los futbolistas. Una propuesta a través de un proceso analítico jerárquico]. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte. doi: 10.5232/ricyde. 2019 Sep 18;16(59):24-42.
  15. Abdi, S., Zangi Abadi, M., & Talebpour, M.. Determination of Role of Effective Factors in Valuation of Players in Iranian Premier Football League. Journal of Human Resource Management in Sport, 2016; 3(2), 121 - 136. . (Persian)
  16. Memari, Z., Hoda, K., Safaie, A. The Valuation of Football Players with Data Mining Technique (Case Study: Esteghlal Club). Sport Management Journal, 2020; 12(3): 735-757. . (Persian) doi: 10.22059/jsm.2019.262922.2128
  17. Izadyar, M., Memari, Z., Mousavi, M. Pricing Equation for Iranian Premier League Football Players. Journal of Economic Research (Tahghighat- E- Eghtesadi), 2016; 51(1): 25-40. . (Persian). doi: 10.22059/jte.2016.57595
  18. moradzade, M., sheikh, R., mayali, Z. Selection of players based on objective criteria with the approach of expert evaluation algorithms and ARAS multi-criteria decision making method (Case Study: University basketball team Shahrood). Contemporary Studies On Sport Management, 2017; 7(13): 1-12. doi: 10.22084/smms.2017.7507.1694
  19. Naderian, M., Rahbari, S., Ghorbani, M. A comparative study of how to finance the professional football clubs in Iran's and England premier league. Applied Research in Sport Management, 2015; 3(3): 31-42.
  20. He Y. Predicting market value of soccer players using linear modeling techniques. University of Berkeley (working paper). 2012.