نویسندگان
1 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور، شهر ری، ایران
2 کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد کرج، ایران
3 استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور تهران، ایران
4 دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور تهران، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The aim of this study was to survey and identify those factors influencing service quality of National Olympic and Paralympics Academy of Iran from customers’ viewpoints. The research method was descriptive – survey. The study population consisted of athletes, coaches, staff members, students and all National Olympic and Paralympics Academy service users who were admitted in the academy in June 2012. Given the statistical population, the sample consisted of 120 subjects and then by Morgan table, it considered of 92 subjects. 120 SERVQUAL questionnaires were distributed among the statistical sample and finally 92 questionnaires were evaluated. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was calculated and confirmed by Cronbach's alpha test. The results of descriptive and inferential statistics (K-S test, Friedman variance analysis) showed a significant gap between perceived services and expected services. In addition, those factors influencing service quality of the academy were ranked and identified. Results of this study were consistent with most studies conducted to evaluate the quality of services, particularly in the area of sport.
کلیدواژهها [English]
8.خمسه، حامد؛ (1390)، بررسی و مقایسه رضایتمندی کادر فنی و تکواندوکاران تیم های ملی و لیگ برتری از کیفیت خدمات خانه تکواندو ایران؛ پایان نامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه تهران، چکیده.
9.رضائی، کامران و همکاران؛ (1384)، QFD رویکردی مشتری مدار به طرح ریزی و بهبود کیفیت محصول؛ آتنا، ص: 145.
10.رنگرز، حسن؛ (1388)، بررسی میزان رضایتمندی کادر فنی و کشتی گیران تیم های ملی از خانه کشتی ایران؛ پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، چکیده.
11.رواز، آزاده؛ (1387)، مطالعه و تحلیل مشتری مداری در آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک؛ پایان نامه مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، چکیده.
12.سجادی، سید نصرالله و همکاران؛(1390)، مقایسۀکیفیتخدماتارائهشدهدرباشگاههایورزشی(بدنسازیوآمادگیجسمانی) دولتیوخصوصیشهرتهرانازدیدگاهمشتریان؛ پژوهش های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی؛ شماره 2؛ صص 49-33.
13.سلطانی، ایرج و صارمی ، بابک؛ (1386)، مروری بر فن کیفیت خدمات؛ نشریه تدبیر/ شماره 184؛ صص :49-45.
14.صوفی زاده، لیلا؛ (1389)، بررسی و مقایسه میزان رضایت دانشجویان دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه های تهران و تربیت معلم از کیفیت خدمات آموزشی بر اساس مدل SERVQUAL؛ پایان نامه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور مرکز تهران، چکیده.
15.عسگریان، فریبا؛ (1383)، بررسی وضعیت اقتصادی صنعت ورزش ایران در سالهای 1377 و 1380 (با تکیه بر تخمین GDSP)، رساله دکترا، دانشگاه تهران، چکیده.
16.محمودی، احمد؛ (1390)، ﺍﺭتباط بینﮐﻴفیتخدماتورضاﯾتمندی باوفاﺩﺍریمشترﯾاندﺭباشگاههای ﻭرﺯشی (بدنسازی ﻭاﻳروبیک)شهرتهرﺍﻥ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، چکیده.
17.معماری، ژاله؛( 1386)، مدل سازی و تحلیل آمیخته بازاریابی صنعت ورزش کشور (با رویکرد تصمیم محور) ؛رساله دکترای مدیریت ورزشی؛ دانشگاه تهران، چکیده.
18.نادریان، مهدی؛ (1379)، بررسی عوامل موثر در بهره وری سازمان های ورزشی؛ مجموعه چکیده مقالات چهارمین همایش علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان؛ ص 73.
19.هنری، حبیب؛ (1389)، بررسیرضایت،نیازهاومشکلاتکاربرانباشگاههایآمادگیجسمانیوایروبیک ؛ چکیده مقالات اولین همایش علمی بین المللی آمادگی جسمانی و ایروبیک، تهران. صص 121-120.
20.Jamal A., Naser, K., (2002); Customer satisfaction in retail banking ;An assessment of some of the key antecedents of customer satisfaction in retail banking ; European Journal o Marketing; 20/4, pp. 146-160
21.Khalil, Samira and Nagla, Eltanahi.(2010). Application Of The Gap Technique In Measuring Service Quality In Egyptian Federation Karate. J. of Physical Education and Sport Vol 28, no 3, 82-93.
22.Kim ,Hyun-Duck et al.(2006). The influence of service quality factors on customer satisfaction and repurchase intention in the Korean professional basketball league ,International J. of applied sport sciences .Vol.18, No.1, 39-58.
23.Ko, Yong Jae, James Zhang , Kevin Cattani and Donna Pastore;(2011), Assessment of event quality in major spectator sports; Managing Service Quality; Vol. 21 No. 3, pp. 304-322.
24.Koo,Gi- Yong et al.(2009).Examination of the casual effects between the dimensions of service quality and spectator satisfaction in minor league baseball; International J. of sport marketing & sponsorship, Vol. 11 Issue 1, p46.
25.Lam E.T.C (2000), Service quality assessment scale. A doctorial dissertation, Houston University. Abstract.
26.Mullin, B.J., Hardy,S., Sutton, W.A; (2000), Sport Marketing, Human Kinetics, 225-240.
27.Park, S.H., Kim, Y.M. (2000). Conceptualizing and measuring the attitudinal loyalty construct in recreational sport contexts; Journal of sport management; 14, 197-207.
28.Shonk ,David J. and Chelladurai ,Packianathan ;(2008), Service Quality, Satisfaction, and Intent to Return in Event Sport Tourism; Journal of Sport Management, 22, 587-602.
29.Theodorakis, Nicholas D. and Kostantinos Alexandris.(2008).Can service quality predict spectators’ behavioral intentions in professional soccer?, Managing Leisure 13, 162–178.
30.TSITSKARI ,E.et al.(2006).Measuring Service Quality in Sport Services; Total .